عنوان پایاننامه
تدوین چارچوبی جهت تحلیل فرصتهای توسعه کسب و کار میان ایران و فرانسه
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی - مدیریت بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79081;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79081
- تاریخ دفاع
- ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
- دانشجو
- احسان سلطانی فر
- استاد راهنما
- منوچهر انصاری
- چکیده
- موضوع این پژوهش به طور خلاصه عبارت است از تدوین چارچوبی روشمند برای شناسایی و آمایش 1 فرصتهای کسب و کار میان ایران و اتحادیه اروپا به نحوی علمی و عملیاتی و پیاده سازی آن به صورت موردکاوی میان ایران و فرانسه. لزوم انجام این پژوهش به توسعه مراودات ایران و اتحادیه اروپا در دوران بعد از تصویب برنام? جامع اقدام مشترک)برجام( و فقدان طرحهای جامع تجاری دوجانبه و چندجانبه میان ایران و کشورهای هدف تجاری برمی گردد. از سوی دیگر ادبیات موضوع بازرگانی و کارآفرینی بین الملل حاکی از لزوم انجام طرح های پژوهشی عملگرایانه، کیفی، میان رشته ای و روش شناختی در زمینه بازرگانی بین الملل و شناسایی فرصت های کسب و کار بین الملل است. با توجه به مباحث و ادله ارائه شده، روش تحقیق این پژوهش به صورت مطالعه موردی تعیین و با توجه به امکانات میدانی در اختیار پژوهشگر و نیز اهمیت کشور فرانسه به عنوان قدرت سیاسی و اقتصادی اتحادیه، میدان پژوهش میان ایران و فرانسه تعریف شد. بر این اساس چنانکه در پیشنهادیه پژوهش تصریح شده است، روش انجام مطالعه موردی همان چارچوب مورد نظر است که در جریان بررسی ادبیات موضوع فرصت- شناسی و روش تحلیل کیفی شکل گرفته و پس از اجرا در مورد ایران و فرانسه بالغ و به همراه نتایج اجرا گزارش میشود. به طور خلاصه چارچوب استخراجی عبارت است از یک ماتریس n×6 که شامل n سطر و 6 ستون است. ستونهای ماتریس عبارتند از 1 مسائل پیش روی - توسعه تجارت طرفین، 2 شناخت و آماده سازی محیط تجاری فیمابین، 3 پرورش نظریات و مفاهیم، 4 بصیرت ها، 5 شناسایی و ارزیابی - - - - فرصتها و 6 تبیین و ثبت تجارب. سطور ماتریس در اثر تعامل با آمارهای تجاری بین المللی، غوطه وری در محیط تجاری بین المللی، استخراج - مشکلات و کسب نظر کنشگران، نگاشت رفتار وکنشهای جاری آنها و نهایتاً ثبت ایده های شکل گرفته در جریان پژوه . ش به منظور گردآوری داده تا رسیدن به نقط? اشباع نظری جمعاً 66 مصاحبه با فعالین و مطلعین، تحلیل 66 سند مرتبط و 62 مورد مشاهده صورت پذیرفت که به 98 خط مسئله)سطر ماتریس( منجر شد. روی این خرده داده ها در نهایت به تفکیک 6 ستون و با استفاده از 4 تکنیک کیفی استدلال شده از ادبیات روش تحقیق کیفی و فرصت شناسی، سنتز و جمع بندی صورت گرفت. به لحاظ فنی، چارچوب پس از اجرا مشمول اصلاحاتی شده و امکان ادغام ستونهای دوم و سوم چارچوب بایکدیگر مطرح گردید. از سوی دیگر براساس نتایج این پژوهش به طور کلی عملکرد توسعه تجارت فرانسه در ایران در مقایسه با موارد مشابه نظیر آلمان و ایتالیا بطور نسبی لخت، بروکراتیک و غیرپویا ارزیابی شد. دلیل این مسئله به ساختار اقتصادی فرانسه، اتکاء رژیم تجاری فرانسه به شرکت های بزرگ و نقش پررنگ سیاست در تجارت این کشور بر می گردد. به علت اکمال)انطباق( تجاری کمتر میان ایران و فرانسه در مقایسه با ایران و آلمان)یا ایران و ایتالیا(، صادرات و واردات مستقیم میان ایران و فرانسه توجیه پذیری اندکی دارد لیکن به همین دلیل مشارکت و همکاری برای تولید مشترک میان طرفین از توجیه پذیری بالایی برخوردار است؛ مشارکتی که تاکنون عمدتاً میان شرکتهای بزرگ طرفین عملیاتی شده است. همکاری های مشترک میان بخشهای کوچک و متوسط ایران و فرانسه در قالب یک شبکه همزیستی)سیمبیوتیک( به عنوان یک استراتژی توسعه تجاری به طور جدی میتواند مورد توجه قرار گیرد و به بین المللی شدن و تقویت آنها منجر شود. این مشارکتها میتواند با ایجاد ارزش مشترک)اشتغال، ثروت و...( منافع فرانسه را به ایران نزدیک و چه بسا وابسته کند و با توجه اهمیت سیاسی فرانسه در اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل از زوایه دید پدافند غیرعامل اقتصادی در جهت امنیت ملّی ایران خواهد بود. در همین راستا و به استناد ستون پنجم ماتریس کلاژ فرصتهای برگزیده میان ایران و فرانسه در 4 گروه)صادرات به ایران، صادرات به فرانسه، سرمایه گذاری در ایران، سرمایه - - گذاری در فرانسه( ارائه شده است. در مجموع، چارچوب و تکنیکهای ارائه شده در این رساله، جهت آمایش تجاری یا تدوین نقشه های راه توسعه تجاری دوجانبه و چندجانبه توسط نهادهای حکومتی نظیر سازمان توسعه تجارت قابل استفاده میباشد. روش استخراج شده در این رساله میتواند از سوی شرکتهای مشاوره مدیریت، هلدینگها و شرکتهای بزرگ و کوچک نیز جهت اکتشاف فرصتهای بین الملل و تحقیقات بازاریابی بینالمللی نافع وکارآمد باشد. در نهایت اینکه پیشنهادات، تحلیل ها و فرصتهای بدست آمده در جریان این پژوهش می- تواند مورد استناد و استفادی دستاندرکاران تجارت و سرمایه گذاری میان ایران و اتحادیه اروپا به طور اعم و ایران و فرانسه به طور اخص قرار گیرد.
- Abstract
- With regard to a lack of qualitative, multidisciplinary and methodological researches on internatioanl opportunity recognition and inspired by recent dialougues among Iran and world powers(P5+1), in this thesis, we have attempted to develop a normative framework for international opportunity recognition and business analysis between business blocs and as a casestudy implement the framework to explore and exploit business development opportunities between Iran and France(As a member of P5+1). First, the framework was reviewed and constructed for: (1) interataional business, (2) international entrepreneurship and opportunity recognition; and (2) theory of qualitative data analysis to attain key points and guidelines for framework construction. Then, based on the extracted points and "framework analysis approach", the IOR-framework and its methodology have been derived and presented. Finally, framework has been implemented, data were sythesized and results have been reported. The implemented framework, in a simple word is a matrix of the intersection between two lists, setting up as rows and columns where we elaborated a series of "themes" among IOR data and four "sources or cases" of IOR to construct an IOR framework. On the other word, a customized process for opportunity recognition shapes the columns and different sources of IOR shape the rows. The matrix is synthesized by 4 qualitative techniques to connect the dots, recognize the patterns and attain international business opportunities and exploiting considerations. To implement the framework concepts extracted from 26 interviews, 36 document analyses and 27 observations were synthesized into problems, insights, business development issue and a list of business opportunities between Iran and France. Methodologically, we find out that passing a customized IOR process could be used for pattern recognition among seemingly unrelated data, trends and evens and recognizing business opportunities. In case of Iran-France relation, framework implementation and pattern recognition have led to international business opportunities divided by 1-Iran-to-France exports, 2-France-to-Iran exports, 3-mutual investments in Iran, and 4-mutual investments in France. We found that international trade regime of France at least in relation to Iran is "large and fragile" while Italians and mainly Germans have relatively constructed a "small and agile" trading system with Iran. To deal with this issue, we extracted explanations and policy proposals. In addition, insights, explanations and socio-economic analysis regarding Iran-France trade promotion have been among the outcomes of model implementation. In general, proposed framework and methodology can be used by international consultants, trade promotion agencies, conglomerates or international companies to analyze, explore, enact, evaluate and exploit international business opportunities between other business blocs including European states. Keywords International Entrepreneurship, International Business Analysis, International Opportunity Recognition, Framework Analysis, Qualitative Data Analysis, Matrix-Colage, Iran, France.