عنوان پایان‌نامه

تبیین آموزه های اخلاقی اسلام پیرامون جنگ و صلح



    دانشجو در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تبیین آموزه های اخلاقی اسلام پیرامون جنگ و صلح" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1799;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1799;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43501
    تاریخ دفاع
    ۱۷ بهمن ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    زهرا رضازاده عسگری

    سه عامل عمده در مورد مسأله جهاد، موجب تخریب چهره واقعی اسلام ناب محمدی گشته است؛ عامل اول، دشمنان اسلام می باشند که با دستاویز قرار دادن آیات و روایات جهاد، با انواع تبلیغات گسترده، آموزه جهاد در اسلام را تخریب کرده، اسلام را دین خشونت و ترور و مسلمانان را مخالفان صلح معرفی می¬کنند. عامل دوم، ایجاد گروهها و فرقه های افراطی مانند طالبان و القاعده است که بر طبل ترور و خشونت به نام اسلام می کوبند و خواسته یا ناخواسته، بهانه به دست دشمن می دهند، و عامل سوم، فعالیت گسترده وهابیت افراطی است که بر ترور و تکفیر مسلمانان به خصوص شیعه، تاکید می کند و این در حالی است که اسلام، دین رحمت، رافت و مهربانی می باشد و آموزه جهاد در آن، برای مواقع دفاع از دین و متعلقات آن در صورت تجاوز یا فتنه، با صدها مقررات حقوقی و اخلاقی مترقی وضع شده است. از اینرو این پژوهش کوشیده است که کلیات مباحث جنگ و صلح در اسلام ( جایگاه و انواع جنگ، اصالت جنگ یا صلح و اهداف جنگ ) و آموزه های اخلاقی اسلام پیرامون جنگ و صلح را با هدف ارائه و تبیین اخلاق جنگ – در چهار محور: 1.روابط اخلاقی مسلمانان با خود و خدای خود در جنگ 2.روابط اخلاقی مسلمانان با یکدیگر در جنگ 3.روابط اخلاقی مسلمانان با دشمن در جنگ 4.روابط اخلاقی مسلمانان در رابطه با محیط زیست در جنگ - و اخلاق صلح از منظر اسلام – در دو محور: 1.روابط اخلاقی مسلمانان با یکدیگر در صلح 2.روابط اخلاقی مسلمانان با دشمن در صلح – را به صورت مستدل و نظام مند مطرح کند و منابعی که مورد استفاده این پژوهش قرار گرفته علاوه بر قرآن کریم، منابع روایی، تفسیری، فقهی، اخلاقی، تاریخی، ادبی و عرفانی شیعه و اهل سنت می باشد.
    Abstract
    There are three main factors about the issue of Holy war which have caused the real face of pure Islam that was sent to prophet Muhammad (s) to be destroyed: The first factor is the enemies of Islam which with pretext of verses and traditions in terms of Holy war (jihad) and with different kinds of expanded propaganda, try to destroy the teaching of Holy war in Islam and introduce Islam as a religion of violence and terror and present Muslims as opponents of peace. The second factor is establishment of radical groups and sects such as Taliban and Alkaeida which beat in the drum of terror and violence in the name of Islam and intentionally or unintentionally give excuse to enemies. The third factor is expanded efforts of radical Wahhabites which emphasize on anathema and assassination of Muslims especially the Shiite, despite the fact that Islam is a religion of pity, kindness and affection and teaching of jihad was enacted in the case of aggression or temptation , with hundreds of legal and ethical regulations for defense against religion and its appurtenance. Hence this research has tried to present in a reasoned and systematic way the whole discussion about war and peace in Islam ( position of war and different kinds of it, authenticity of war or peace and targets of war ) and ethical teachings of Islam about war and peace in order to explain the ethics of war in four dimension: 1.Ethical relationships of Muslims with their own selves and with God in the war 2.Ethical relationships of Muslims with each other in the war 3.Ethical relationships of Muslims with enemy and 4.Ethical relationships of Muslims about environment in the war, and states the ethics of peace in two dimension: 1.Ethical relationships of Muslims with each other in the case of peace and 2.Ethical relationships of Muslims with enemy in the case of peace. The sources of this research in addition to Quran include traditional, interpretational , legal, ethical, historical, literary and mystical s