عنوان پایان‌نامه

بررسی نقش واسطه ای گفتار با خود در مدل مفهومی رابطه رشد زبان و دلبستگی ایمن با خود تنظیمی رفتاری کودکان ناشنوا و عادی : مطالعه مقطعی




    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2354;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70224
    تاریخ دفاع
    ۱۲ مهر ۱۳۹۴

    چکیده با وجود پیشرفت¬های فراوانی در حوزه درمان و توانبخشی کودکان، توانایی بازداری رفتار و خودتنظیمی از مشکلات عمده کودکان سنین پیش¬دبستانی است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه¬ای گفتار با خود در مدل مفهومی رابطه رشد زبان و دلبستگی ایمن با خودتنظیمی رفتاری در کودکان عادی و ناشنوا بصورت مطالعه¬ای مقطعی است. در این مطالعه همبستگی، 114 کودک کاشت حلزون شده دامنه سنی 7-3 سال از مراکز کاشت حلزون بیمارستان¬های بقیه الله (عج) و رسول اکرم (ص) و 128 کودک عادی از مهدکوک¬های شهر تهران بصورت روش در دسترس انتخاب شدند. آزمون رشد زبان (نیوکامل و هامیل، 1997)، مصاحبه اختلال در دلبستگی (اسمایک و زینه، 1378)، مقیاس گفتار با خود (حسن¬زاده و امرایی، 1394)، پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی (شهیم و یوسفی، 1999) و مشاهده ساختارمند خودتنظیمی (پونیتز و همکاران، 2008) بر روی کودک و مادران آنها اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده¬ها از تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد در متغیرهای رشد زبان، دلبستگی ایمن، و خودتنظیمی رفتاری کودکان عادی در سطح بالاتری از کودکان با آسیب شنوایی قرار دارند. همچنین در هر دو گروه عادی و آسیب شنوایی شاخص-های برازش مطلوب و رشد زبان و دلبستگی ایمن اثرات مستقیم و غیرمستقیم بر خودتنظیمی رفتاری دارند. علاوه بر این گفتار با خود در هر دو گروه، برای رابطه رشد زبان و دلبستگی ایمن و خودتنظیمی نقش واسطه¬ای دارد. درنهایت اینکه آزمون نامتغیر بودن گروه¬ها معنادار است، و رابطه رشد زبان با خودتنظیمی در کودکان عادی و رابطه دلبستگی ایمن با خودتنظیمی رفتاری در کودکان ناشنوا شدت بیشتری دارد. پژوهش حاکی از پیش بینی خودتنظیمی رفتاری کودکان بر اساس رشد زبان و دلبستگی ایمن با نقش واسطه¬ای گفتار با خود است، که توجه به رشد مهارت های زبانی در کودکان عادی و تاکید بر سبک دلبستگی کودکان ناشنوا در راستای خودتنظیمی و کاهش مشکلات رفتاری پیشنهاد می¬شود. واژه¬های کلیدی: گفتار با خود، رشد زبان، دلبستگی ایمن، خودتنظیمی، ناشنوا
    Abstract
    Abstrac In spite of considerable progress in rehabilitation and treatment of children with hearing impairments, deficiency in self-regulation and inhibition is the core problem for hearing impaired preschool children. This cross-sectional study conducted to examine mediator role of private speech in conceptual model relation between language development and secure attachment with self-regulation in samples of normal and hearing impaired children. Using available sampling method, 114 cochlear implanted children aged 3-7 years old were recruited from Baqiyatallah and Rasool Akram Hospitals and 128 normal peers from kindergarten centers of Tehran city were selected. Test of language development (Newcomer and Hammill, 1997), Disturbances of Attachment Interview (Smyke & Zeanah, 1999), self-regulation scale (Hassanzadeh & Amrai, 2015), Preschool Children Behavioral Disorder (Shahim and Yousefi, 1999), and Structured Observation of Behavioral Regulation (Ponitz and et al, 2008) were administered with both mothers and their children. Path analysis was employed in order to analyze the data. The results showed that normal children had significantly better performance in the realm of language development, secure attachment and self-regulation as compared to children with hearing impairments. Also in the both groups model have fitness in which language development and secure attachment have direct and indirect effects on behavioral self-regulation. In addition, private speech showed mediated role for relationship of language development and secure attachment as well as self-regulation in the both groups. Data also indicated that groups were significantly unequal and there were better relations between language development and self-regulation for normal children, while in children with hearing impairments stronger relationship was observed for secure attachment and self-regulation. The findings of present study showed prediction of children self-regulation based on language development and secure attachment with mediator role of private speech. Therefore it is reasonable to suggest considering language development in normal children and attachment style of impaired children as a way to reduce behavioral problem and improve self-regulation. Kayword: Private Speech, Language Development, Secure Attachment, Self-Regulation, Deaf