عنوان پایان‌نامه

قواعد مشترک حاکم بر قراردادهای خصوصی سازی



    دانشجو در تاریخ ۰۵ دی ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "قواعد مشترک حاکم بر قراردادهای خصوصی سازی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    حقوق خصوصی
    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4246;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77962;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4246;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77962
    تاریخ دفاع
    ۰۵ دی ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    محسن صادقی

    در کشور ما، به منظور همگام سازی با سیاست غالب اکثر کشورها -خصوصی سازی-، قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی به تصویب رسید. هر چند تصویب این قانون می تواند گامی به جلو برای ایجاد تحول اقتصادی کشور و تبدیل آن از اقتصاد انحصاری دولتی به اقتصاد رقابتی خصوصی محسوب گردد، اما بدون تردید، به صرف تصویب قانون، نمی توان انتظار نتایج مطلوب را داشت. خصوصی‌سازی به‌عنوان یک ضرورت اقتصادی، مفهومی پیچیده و دارای ابعاد و آثار مختلف سیاسی، اجتماعی و حقوقی است. ازآنجاکه خصوصی سازی در معنای انتقال مالکیت و مدیریت بخش عمومی به بخش خصوصی، در قالب قرارداد صورت می‌گیرد، اجرای موفقیت‌آمیز آن مستلزم شناخت ابعاد حقوقی قراردادهای خصوصی‌سازی است. ازاین‌رو در این پژوهش پس از شناخت مبانی و اهداف خصوصی‌سازی و تبیین انواع قراردادهای خصوصی‌سازی و اصول حاکم بر آن، به استخراج قواعد حقوقی حاکم بر قراردادهای خصوصی‌سازی (انعقاد، آثار و انحلال این قراردادها) با در نظر گرفتن منافع دولت (واگذارکننده)، بخش خصوصی (واگذار شونده) و عموم افراد جامعه– اصل توازن منافع سه‌گانه- پرداخته‌ایم. به طور خلاصه، بررسی های انجام‌شده در این رساله بیانگر آن است که اولاً، قوانین و مقررات موجود دارای خلأها و ابهاماتی است که قانون‌گذار باید نسبت به اصلاح آن اقدام نماید. ثانیاً، برخی از مفاد قراردادهای خصوصی‌سازی به‌صورت یک‌طرفه به نفع دولت تنظیم شده که نیازمند اصلاح متناسب با اصل توازن منافع سه‌گانه است.
    Abstract
    In our country, in order to join with the prevailing policy of most countries -Privatization- the Act of Execution of General Policies of 44th Principle of Constitution 2008 was adopted. Although this Act may cause the evolution of Iran's Economy and can be considered a step forward for transform of it from state monopoly economy to private competitive economy, but without doubt, the mere passage of the Act, can not be expected to produce the desired results. Privatization as an economic necessity is a complex concept and it has different dimensions and effects of political, social and legal. Since privatization means the transfer of ownership and management in the public sector to the private sector, in the form of contracts takes place, its successful implementation requires an understanding of the legal aspects of privatization contracts. Since privatization means the transfer of ownership and management in the public sector to the private sector, in the form of contracts takes place, its successful implementation requires an understanding of the legal aspects of privatization contracts. Therefore, in this study, we investigated the foundations and goals of privatization, types of privatization contracts and principles that govern privatization contracts. Then we've extracted the legal rules governing the privatization contracts (coagulation, effects and dissolution of the contracts) taking into account the interests of the state (assignor), private sector (assignee) and the general population -the principle of balance of triple interests-. In summary, the studies done in this thesis indicate that, existing laws and regulations has gaps and ambiguities that the legislator must amend it. Secondly, some provisions of the privatization contracts are set as one-sided in favor of the government. Therefore, it needs to be amended in accordance with the principle of balance of triple interests.