مقایسه رتبه دپارتمان های دانشگاه های برتر ترکیه به دانشگاه تهران بر اساس عملکرد پزوهشی ( بین سال های ۲۰۰۴-۲۰۰۸)
- رشته تحصیلی
- علوم کتابداری و اطلاع رسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43398
- تاریخ دفاع
- ۱۸ آبان ۱۳۸۸
- دانشجو
- مهدخت فرح بخش
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر، مقایسه ی رتبه ی گروه های آموزشی دانشگاه های برتر ترکیه با دانشگاه تهران بر اساس عملکرد پژوهشی آنها بین سال های 2004 تا 2008 است. فرضیه ی این تحقیق این است که گروه های آموزشی علوم دانشگاه تهران نسبت به سایر گروه های آموزشی این دانشگاه رتبه های برتری را به دست خواهند آورد. برای انجام این پژوهش از روش های تجزیه و تحلیل استنادی و علم سنجی استفاده شده است و از پنج شاخص برای رتبه بندی 12 گروه آموزشی از حوزه های علوم، علوم پزشکی، علوم اجتماعی و علوم تربیتی از 16 دانشگاه استفاده شده است که این شاخص¬ها عبارتند از: تعداد مقالات به ازای هر عضو هیأت علمی، تعداد استنادها به ازای هر عضو هیأت علمی، تعداد استنادها با حذف خوداستنادی¬ها به ازای هر عضو هیأت علمی، Hirsch ایندکس به ازای هر عضو هیأت علمی و تعداد استنادها به ازای هر مقاله. یافته های این پژوهش نشان می دهد که در جدول های رتبه بندی گروه های آموزشی، گروه های آموزشی شیمی تجزیه، شیمی آلی، شیمی معدنی و زیست شناسی گیاهی دانشگاه تهران رتبه ی برتر را به دست آورده اند، پنج گروه آموزشی دیگر از دانشگاه تهران رتبه های میانی را کسب کرده اند و سه گروه آموزشی باقی مانده، پایین ترین رتبه را به خود اختصاص داده اند. همچنین این نتایج نشان می دهد که گروه های آموزشی مختلف از یک دانشگاه از حوزه های گوناگون، رتبه های متفاوتی را به دست آورده اند و چنین نیست که همه ی گروه های آموزشی یک دانشگاه رتبه های برتر یا رتبه های نهایی را به خود اختصاص داده باشند. بنابراین، یک دانشگاه می تواند در حوزه های مختلف، دارای توانمندی های گوناگونی باشد. این یافته ها، فرضیه ی پژوهش را تأیید می کند و نتایج این پژوهش می تواند مقدمه ای برای جایگزینی رتبه بندی بین المللی دانشگاه¬ها با رتبه بندی بین المللی گروه های آموزشی باشد.
- Abstract
- The present study aims to compare the rank of major Turkish universities with the University of Tehran based on the research performance in the period of 2004 to 2008. The assumption of this research is that science departments at the University of Tehran would attain higher tanks in comparison to other departments of this university. This study makes use of citation analysis and Scientometrics methods and five indices are used to rank 12 departments from pure sciences, medicinal sciences, social sciences and education subject areas from 16 universities. They are as follows: number of articles for each department member, number of citations for each department member, number of citations excluding self citations for each department member, h index for each department member, and number of citations for each article. The findings show that analytical chemistry, inorganic chemistry, organic chemistry and botanic biology departments of the University of Tehran have attained the first rank in the tables ranking departments. Five departments of this university have gained middle ranks and three have the bottom rank. Furthermore, the results of this study reveal that various departments of the same university from different subject areas have gained different ranks, and all of the departments of one university have not achieved higher or lower ranks. Thus, capability of one university can be different in diverse subject areas. Therefore, results confirm the assumption of this research and they can be considered as a prelude to the substitution of international university rankings with international department rankings.