عنوان پایاننامه
بررسی و مقایسه شعر سعدی و نابی بر مبنای مکتب فرانسوی در ادبیات تطبیقی
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبیات فارسی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4503.;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80017;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4503.;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80017
- تاریخ دفاع
- ۲۳ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- دیادین آزاراک
- چکیده
- ادبیات تطبیقی، همانند سایر شاخه های علوم بشری، رشته ای پویا و نوین بوده که درطول دو قرن گذشته، به خصوص چند دهه اخیر، متحول شده و در اصل به تطبیق و مقایسه آثار ادبی جهان با یکدیگر می پردازد. سعدی از برجسته ترین شاعران تعلیمی فارسی ایران محسوب می شود که در آثارش معانی تربیتی و اخلاقی، توأم با حکمت و پند و اندرز گنجانده شده است. نابی هم، از شاعران عالم و فاضل ترکیه به شمار می رود که زبان های کلاسیک شرق و علوم اسلامی را بسیار خوب می دانست. سعدی و نابی، با زبانی ساده در آثار مورد پژوهش ما، بیش از تخیل و احساس به اندیشه و اخلاق اهمیت داده اند و توانسته اند با توجه به مضامین مورد تأکید اسلام و قرآن، آثاری فاخر خلق نمایند و همچنین در قصاید خویش با صراحت لهجه به انتقاد از دوران زندگیشان بپردازند.
- Abstract
- Comparative literature, like other sciences branches of human kind, is a dynamic and new field that is transformed during two past centuries especially in the last few decades and basically adapts and compares literary works of world to each other. Saadi Shirazi is one of the most prominent Persian didactic poets of Iran that educative and ethical implications together with wisdom, advice and motto are included in his works.Also, Yousef Nabi is one of scholar and lettered poets of Turkey who knew Eastern classic languages and Islamic sciences very well. Saadi and Nabi, with a simple language in works which are researched by us, cared to thought and ethics more than imagination and sensation and could create distinguishedworks considering themes that are emphasized by Islam and Quran, and also criticized his lifetime ingenuously and explicitlyin his odes. Key words: Comparative Literature, Saadi, Nabi, Education, Ethics, Odes