عنوان پایاننامه
بررسی ارتباط بین ابعاد کارآفرینی شرکتی و عملکرد شرکت صنعت یدک
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43327
- تاریخ دفاع
- ۲۳ شهریور ۱۳۸۸
- دانشجو
- مهدی حاج محمد حسینی
- استاد راهنما
- سیدمحمد مقیمی
- چکیده
- شواهد زیادی نشان داده اند که کارآفرین محوری یا فعالیتهای کارآفرینانه منجر به عملکرد تجاری برتر در غرب و کشورهای توسعه یافته شده است . برعکس ، شناخت و پیش بینی های کمی در مورد اهمیت فزاینده کارآفرین محوری و اثرات عملکردی آن در اقتصادهای در حال ظهور وجود دارد و همچنین هنوز توافقی بر ابعاد کلیدی کارآفرینی سازمانی به دست نیامده است و تعمیم پذیری یافته های اینگونه تحقیقات ، کمتر در اقتصادهای در حال ظهور شناخته شده است . لذا در این تحقیق ، سعی بر آن بوده است که تعمیم پذیری اثرات ابعاد کارآفرینی سازمانی در مدل پرفسور ینگیووانگ در چهاربعد ریسک پذیری تجارت جدید ، نوآوری ، خود بهبودی وپیش دستی ، بر عملکرد تجاری در شرکت صنعت یدک مطالعه شود . ادبیات این تحقیق با هدف شناخت بیشتر بر فعالیت های کارآفرینانه در محورهای کارآفرینی مستقل ، کارآفرینی درون سازمانی و کارآفرینی سازمانی ؛ مفاهیم و تکنیک های توسعه نوآوری و ریسک پذیری از طریق برگردان ژورنال ها و مقاله های پژوهشی روز دنیا ، بسط و گسترش یافت . این تحقیق با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده در جامعه آماری بالغ بر 88 نفر کارشناس صورت گرفت . در تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیات از روشهای تحلیل عامل استنباطی و همچنین توصیفی استفاده شد ، به گونه ای که برای بررسی نرمال بودن متغیرها از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف و برای آزمون فرضیات از روش آزمون همبستگی اسپیرمن، کروسکال – والیس ، من-ویتنی و برای رتبه بندی آنها از آزمون فریدمن بهره جستیم . نتایج بدست آمده از آمار استنباطی حاکی از آن است که رابطه معناداری بین کارآفرینی سازمانی و عملکرد تجاری وجود دارد و میزان ضریب همبستگی بین دو متغیر قوی و دارای علامت مثبت است و همچنین رابطه معنا داری بین ابعاد کارآفرینی سازمانی در چهاربُعد مذکور با عملکرد تجاری وجود دارد و در نتیجه فرضیه اصلی و چهار فرضیه مشتق شده از آن تأیید گردید و همچنین با توجه به نتیجه حاصل از آزمون رتبه بندی فریدمن ، اولویت عوامل کارآفرینی به ترتیب ؛ نوآوری ، پیش دستی ، ریسک پذیری تجارت جدید و خود بهبودی تعیین گردید .
- Abstract
- Many evidences have shown that entrepreneurial orientation or entrepreneurial activities lead to superior firm performance in the west and developed countries. On the contrary, there is less knowledge and predictions about increasing importance of entrepreneurial orientation and its performance influences on emerging economies,furthermore, no agreement have been reached about what constitutes the key dimensions of CE and the generalization of findings of such researches has been known less in emerging economies. Therefore, in this research, it has been tried to study the generality of influences of corporate entrepreneurship dimensions in professor Yonggui Wang’s model in four dimensions: new business venturing, innovativeness, self-renewal and proactiveness on commercial function in Sanat Yadak Company. The literature of this research developed with the object of more knowledge about entrepreneurial activities in the independent entrepreneurial pivots, intrapreneurship and CE; concepts and techniques of innovativeness development and venturing through translation of journals and up-to-date research essays of the world. This research was carried out by using the classified and random sampling method in statistical society exceeding 88 experts. In order to analyze data and hypotheses test, some methods for analyzing the inferential and descriptive factor were used, so that; Kolmograph-Smearnoph test was used to study normality of variables; Spearman correlation,Keroscal-Walis, Man-Witney test method were used for hypotheses test; Freedman test was used for their ranking. The results obtained from inferential method show that there is a meaningful relationship between CE and commercial function. Correlation coefficient between two variables is strong with positive sign. Also, there is a meaningful relationship between dimensions of CE in four above-mentioned dimensions and commercial function. In conclusion, the main hypothesis and four ones derived from