عنوان پایاننامه
تدوین مدل ترغیب شهروندان تهرانی به خرید کالای ساخت داخل با رویکرد بازاریابی اجتماعی (مورد مطالعه لوازم خانگی)
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی - مدیریت بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73245;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73245
- تاریخ دفاع
- ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- عبدالرحمن احسان
- استاد راهنما
- محسن نظری
- چکیده
- بررسی های قبلی نشان می دهد که مصرف کنندگان ایرانی تمایل کمی به خرید کالاهای داخلی دارند. در این راستا پژوهش حاضر بدنبال آن است تا ضمن تحلیل چرایی تمایل پایین مصرف کنندگان ایرانی(شهروندان تهرانی) به خرید کالاهای داخلی(لوازم خانگی)، مدلی را ارائه نماید تا بتوان مصرف کنندگان داخلی را به خرید کالاهای داخلی ترغیب نماید. در این راستا هدف اصلی این تحقیق ارائه مدلی برای ترغیب شهروندان تهرانی به خرید کالاهای ایرانی می باشد. همچنین از روش تحقیق کیفی و نظریه برخاسته از داده و ابزار مصاحبه عمیق برای توسعه مدل تحقیق استفاده گردیده است. در همین راستا از روش نمونه گیری تئوریکی استفاده گردیده است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که شرایط علی همانند عوامل فرهنگی، دیدگاه منفی به تولیدات داخلی، کیفیت محصولات داخلی... بر تمایل به استفاده از محصولات داخلی تاثیرگذار بوده است. همچنین استراتژی مورد نیاز برای حرکت جامعه به سمت استفاده از محصولات داخلی شامل حمایت از محصولات داخلی، فرهنگ سازی می باشد که بستر (تاثیر تبلیغات، اطلاعات شهروندان...) و شرایط مداخله گر (فساد اداری، فرهنگ فرار از کار..) بر این استراتژی ها تاثیر گذار می باشد. پیامدهای نیز شامل افزایش تاب آوری، بهبود رقابت، توسعه و رشد اقتصادی... می باشد. واژههای کلیدی: بازاریابی اجتماعی، فرهنگ مصرف، محصولات داخلی، ملیگرایی مصرفی، نظریه برخاسته از دادهها.
- Abstract
- Perivous research indicate Iranian consumer tend to consume forign product instead Iranian one. In according this, we investigate the resonas of iranin consumer tendency to use forign product and then provide model to encourage Iranian to use domestic products. Main gl of this research is developing a model for encouraging consumer in Tehran to buy Iranian products. Based this goal, qualitative research and grounded theory is used. Also deep interview technique is selected and sampling technique was theoretical sampling. Result indicate casual condition, cultural element, negative attitude to Iranian products, Iranian product quality affect on consumer willing to use Iranian product. Also strategy in this model is support Iranian product, focus on culture, then context (advertising effect and citizens Information…) and Intervening conditions (corruption, culture...) on this strategy is) affect on strategy. Outcomes include increased resistance, improved competitiveness, economic growth and economical development. Keywords: Social marketing, consumer culture, Iranian product, Consumer Ethnocentrism, Grounded theory.