عنوان پایاننامه
اجرای کنوانسیون حقوق کودک: ارزیابی ساز و کارهای حقوق بشری در ایران
- رشته تحصیلی
- حقوق بشر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45040;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP2556
- تاریخ دفاع
- ۱۲ بهمن ۱۳۸۸
- دانشجو
- نگار فولادی مقدم
- استاد راهنما
- نسرین مصفا
- چکیده
- کنوانسیون حقوق کودک به عنوان معاهده بینالمللی، حقوق بشر کودکان را به عنوان افرادی که کمتر از 18 سال سن دارند مورد شناسایی قرار داده است. در 41 ماده از آن که محتوایی ماهوی دارد، دولتهای عضو متعهد میشوند که کودکان از همه کمکها و تدابیر حمایتی خاص بدون هر گونه تبعیض بهرهمند شوند و از خدمات گستردهای در زمینه آموزش، بهداشت و توسعه شخصیت و تواناییها، استعدادها و رشد در فضایی مملو از عشق و شادی استفاده کنند. موازین مذکور در کنوانسیون حقوق کودک توسط دولتها، سازمانهای غیردولتی، مدافعان حقوق بشر، پزشکان متخصص، وکلا و مددکاران اجتماعی و رهبران مذهبی در سراسر جهان مورد بررسی قرار میگیرد و در نهایت در اجرای حقوق کودک به سنت و ارزشهای فرهنگی در حمایت از کودک توجه خاص خواهند داشت. کنوانسیون دید نوینی از کودک را منعکس میکند و نشان میدهد که کودکان نه اموال والدینند و نه ابزاری جهت کمک و اعانه، بلکه آنان بشرند و مستحق برخورداری از حقوقشان میباشند. کنوانسیون به کودک به عنوان یک عضو خانواده و جامعه مینگرد که از حقوق و وظایف مناسب سن خود متأثر میباشد. حال با در نظر گرفتن موارد فوق برآنیم تا اجرای کنوانسیون را در کشور ایران مورد بررسی قرار دهیم و ارزیابی کنیم آیا با وجود تصویب کنوانسیون و پذیرش از سوی دولت، اجرای این سند بینالمللی ملموس است و یا خیر ؟
- Abstract
- Abstract As an international contract, the Convention on the Rights of the Child defines a child as any human being under the age of 18 and announces his/her rights as child rights. In 41 articles, the States Parties are required to undertake all appropriate measures without any discrimination and offer children great services in Education, Health Care, Personality Development, and Growing up in a friendly environment. The standards in the Convention were approved by States Parties, defenders, doctors, lawyers and religious leaders; therefore, in implementing children rights all of them must pay special attention to the cultural norms in which children are born and brought up. Moreover, the Convention opens a new perspective on child and confirms that children should not be considered as the property of their parents or means of charity, but as human beings who have their own rights. The convention shows that children as the members of their family also have rights and duties in accordance with their age. With taking the above-mentioned ideas into consideration, our intention is to assess the implementation of the Convention in Iran after it was signed and ratified by the government, and evaluate the activities of the related institutions to show if the implementation of this international instrument is acceptable or not?