عنوان پایان‌نامه

نگاهی بر نظریه دریافت در نقد ادبی و تحلیل نمونه برگزیده شده از آثار فارسی عین القضات همدانی در تمهیدات - نامه ها



    دانشجو در تاریخ ۲۸ مهر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نگاهی بر نظریه دریافت در نقد ادبی و تحلیل نمونه برگزیده شده از آثار فارسی عین القضات همدانی در تمهیدات - نامه ها" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبان و ادبیات فارسی
    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4420;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76568;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4420;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76568
    تاریخ دفاع
    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    دانشجو
    فاطمه صفا
    استاد راهنما
    علیرضا حاجیان نژاد

    نظریه هاینقدی درکل سه عنصر را در برمی گیرد (نویسنده – متن – خواننده، مخاطب) وسعی بر آن دارد که زاویه های نهفته متون را آشکار و روشن نماید. در این رساله آثار عین القضات همدانی (نامه ها - تمهیدات) با تکیه بر نظری? دریافت در نقد ادبی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. نظری? دریافت مکمل نظریات پیشین می باشد. در چهارچوب این نظریه چند مفهوم مانند افق انتظار، تاریخ زمانی دریافت متون، مخاطب واقعی ومخاطب ضمنی مطرح می شود. نویسنده خودش یک خواننده است؛ چراکه متون قبلی را می خواند و با دریافت از آن متون اندیشه های قبلی را در آثارش تضمین می-کند. البته این تضمین با تکیه بر مذهب تأویلی عرفانی شکل می گیرد. نویسند? متون و اندیشه های عرفانی و قرآنی، حدیث، فقه، کلام و فلسفه با رنگ تأویل آراسته گردیده است، از افق انتظار معمول و مأنوس خارج شده است. همین امر به ما کمک می نماید که تاریخ دریافت زمانی متون و تحولات و تغییراتی که در آن روی می دهد را بررسی کنیم. عین القضات در ناخودآگاه خویش مانند هر نویسند? دیگری مخاطب خویش را و ویژگی هایی که باید از آن برخوردار باشد را تعیین نموده است. مخاطب ضمنی قابل پیش بینی بوده و نویسنده در ذهن خویش مد نظر داشته است اما مخاطب حقیقی شامل هر خواننده ای که به متن رو آروده ودر مورد آن نظر داده است، می شود. از این رو خوانند? حقیقی به متن عین-القضات تنوع خوانش داده است از قبیل: خوانش تطبیقی، هنری، زبانشناسی، زیبایی. کلید واژها: نقد ادبی – نظری? دریافت – عین القضات- نویسنده – خواننده – مخاطب نویسنده.
    Abstract
    Critical theories deal with three elements represented in author, text and reader. They seek through analyzing these elements to reveal hidden things in the artistic process. In this dissertation, we examine the works of Hamdani: Messages and Preliminaries, in the light of the theory of reception which is one of the critical theories complementary to the role of the previous ones. This theory presents concepts such as the horizon of expectation, history of reception and types of addressees represented in implicit, real and historical addressee and others. The writer, in the first place, is the reader of the works of those who came before him. His original text intersects with the previous texts. Here, this intertextuality takes a form of Sophist interpretation. The writer marked his readings of the Qur'an, the Hadith, doctrine, science of speech and philosophy with attractive Sophist colours which added spirituality and a new state to the text which was not familiar in the previous original text. They moved it to a new expectation that enriched the historicity of reception and enabled understanding and studying the transformations and changes that happened to the form of reception. On the other hand, Ayen Alqudhat was a writer, like all writers, that specified in the subconscious the addressee and his attributes. Thus addressees were divided into two groups, the first called the implicit addressee and the second called the real one which includes all those who moved towards the works of the writer. They give the text multiple readings, such as comparative, linguistic, aesthetic, artistic or other types of readings. Key words: literary criticism - the theory of reception - Ayen Alqudhat- writer - the reader – the addresses of the writer .