عنوان پایاننامه
نقد نمایشنامه بر مبنای زیبایی شناسی ساختمایه ها در ادبیات نمایشی با تمرکز بر سه نمایشنامه ناگهان هذا حبیب اله مرگ یزد گرد یک دقیقه سکوت
- رشته تحصیلی
- ادبیات نمایشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8183;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44485
- تاریخ دفاع
- ۱۷ بهمن ۱۳۸۸
- دانشجو
- کاوه کیانی
- چکیده
- در این پایان¬نامه بر اساس الگوی نقد « شرویر » و « گردمال » جنبه¬های زیبایی¬شناسی سه نمایشنام? ایرانی ناگهان هذا حبیب الله، مرگ یزدگرد، یک دقیقه سکوت در سه مرحله که شامل بررسی جانمایه، ساختمایه¬ها و گون? نمایشنامه می¬باشد، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. به همین منظور در ابتدای این پژوهش، ضمن تعریف ساختمایه¬های نمایشنامه، ساختار کلی متن نمایشی و همچنین کشمکشها و کارپرداخت کلی آن، ارائه¬ شده است. در فصل دوم ضمن بررسی چندین الگو، الگوی « شرویر » و « گردمال » به عنوان مبنای تحلیل انتخاب شده است. سپس در فصول سوم و چهارم و پنجم ضمن بررسی همه¬جانبه این نمایشنامه¬ها بر اساس الگوی ارائه شده، مشخص شده که در هر مورد تکنیک و شیو? گفتار مناسب با دوره¬ای که کنش¬های نمایشنامه در آن اتفاق افتاده، انتخاب شده¬است. در ادامه با ارائه یک جدول به خصوصیات مشترک و متفاوت هر کدام از این نمایشنامه¬ها پرداخته¬ شده و در پایان به این نتیجه رسیده¬ایم که این شیوه نقد یک الگوی مناسب در جهت بررسی و شناخت جنبه¬های زیبایی¬شناسی یک اثر دراماتیک به شمار می¬آید. در این شیوه به طور کلی ضمن بررسی ساختمایه¬های هر نمایشنامه جنبه¬های زیباشناسیک هر کدام از آنها و همچنین وابستگی¬شان به سبک و گونه¬ای که بر اساس آن شکل گرفته¬اند مورد نقد و بررسی قرار گرفته و ضمن آن تحلیلگر و مخاطب اثر شناخت نسبتاً جامعی از اثر و جنبه¬های زیباشناسیک آن پیدا خواهند کرد.
- Abstract
- In this thesis, on the base of the critical pattern of “Shroyer” and “Gardemal”, aesthetic aspects of three Iranian play script entitled “ Death of Yazdgerd”, “ One minute Silent” and “Suddenly, that who was God’s Beloved” in three stages including the nature of play script, elements of play script and genre and style of play script is discussed. In the beginning, by definition of elements of play script, general structure of play script text, conflict and action is represented. Next, by exploring some pattern, Shroyer and Gardemal pattern, is selected as an analysis pattern. In the course of comprehensive study of the play scripts and on the basis of pattern above mentioned, is revealed that in writing of the play scripts is followed from specific device commensurate with time in which the action play scripts is taken place. In next pace, by representing a table, parallels and different feature the play scripts are highlighted. In closing, we conclude that this critical approach give a appropriate pattern for understanding aesthetic aspects the play scripts.