عنوان پایاننامه
سبک شناسی قالب قصیده دردوران معاصر ( از مشروطه تا سال ۱۳۵۷)
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبیات فارسی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4565،;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81620;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4565،;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81620
- تاریخ دفاع
- ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
- دانشجو
- نسرین سیدزاده
- استاد راهنما
- حمیرا زمردی
- چکیده
- قصیده از قالبهای مهم شعری است که در دوره معاصر با پدید آمدن جریان شعر نو کمتر به آن اقبال شده است. قصیده بیشتر در دوره اول ادب فارسی یعنی دوره سبک خراسانی و برای مدیحه و وصف طبیعت کاربرد داشته است. برخی شعرای معاصر مانند ملک الشعرای بهار، محمد حسین شهریار، مهرداد اوستا، مظاهر مصفا و حمیدی شیرازی، بیشتر همت خود را صرف قصیده سرایی کرده و این قالب کهن را برای سخنسرایی خود برگزیده اند. در این پژوهش، با انتخاب چهل قصیده از هر یک از این شاعران، انواع موسیقی بیرونی، درونی، معنوی و کناری را بررسی نموده و مورد مقایسه قرار داده ایم. نتیجه این پژوهش به طور کلی نشان می دهد قصاید این شاعران دارای موضوعات تازهای است و گر چه از آرایه های سبک خراسانی هم استفاده شده، نوآوری هایی هم در آنها وجود دارد.
- Abstract
- Ode is main form of poetry , but the emerging of New poetry movement in modern era caused to not be considered it significantly .ode had applied more in first period of Persian literature< that means Khorasani style for panegyric and description of nature. Some modern poets such as Malakoshoara Bahar , Mohammadhosein Shahriar , Mehrdad Avesta, Mazaher Mosaffa and Hamidi shirazi had endeavored in ode poetry and selected this old form to eloquence. This research selected 200 odes of the above poets to investigate the interior , exterior , spiritual and the sid musics and compared to each others. Result shown the ode of these included new issue and alsoKhorasani figures of speech have been used but som innovations included in them.