عنوان پایان‌نامه

تعامل شیوه های کلامی و تصویری درگفتمان شعر دیداری فارسی معاصر با رویکرد شعر شناسی شناختی



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تعامل شیوه های کلامی و تصویری درگفتمان شعر دیداری فارسی معاصر با رویکرد شعر شناسی شناختی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبانشناسی همگانی
    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72372;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4202;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72372;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4202
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    علی افخمی

    این پژوهش تعامل میان دو شیوه‌ی تصویری و نوشتاری در شعر دیداری فارسی را با توجه به بنیان‌های ‌شناختی دریافت داده‌ها از مجراهای حسی متفاوت مطالعه می‌کند. هرچند شعر به طور کل دارای ماهیتی چندشیوه است، بدین مفهوم که صرفاً شیوه ی کلامی برای انتقال مفهوم کفایت نمی کند و شیوه های شنیداری، دیداری و غیره در شکل گیری متن واحد شعری دخیل هستند. درنتیجه می توان گفت که شعر دیداری شعری است که شیوه‌های کلامی و دیداری (تصویری) در درهم می آمیزند و به صورت های مختلف با یکدیگر ترکیب می شوند. در نهایت چیدمان‌های متفاوت کلام و تصویر که دارای ریشه‌ای عصب‌شناختی است، به شکل های مختلفی پردازش می شود و منجر به شکل‌گیری احساسات، تأثیرها و معانی متفاوتی می‌شود. پس می‌توان چنین استنباط کرد که معنای کلی اثر چیزی بیش از معنای موجود در هر دو شیوه‌ است. این پژوهش در چارچوب شعرشناسی شناختی نشان می‌دهد که چگونه شعر دیداری از خلال شیوه های مختلف کلامی و تصویری براساس تجربه‌ی تجسم‌یافته مفهوم‌سازی می‌شود. همچنین انواع شیوه‌ها با توجه به برخی مشخصه‌های ممیز، به چه صورت‌های مختلفی امکان تعامل و ترکیب با یکدیگر را دارند و هر یک از انواع مختلف ترکیب، فرایند معناسازی و تأثیر احساسی حاصله به چه صورت ممکن می‌شوند. براساس یافته های این تحقیق و با اندکی تغییر در الگوی آرهاوس (2005، 2012) که مبتنی بر الگوی ادغام مفهومی فوکونیه و ترنر است، سه نوع تعامل اصلی میان شیوه ی تصویری و کلامی ممکن است که منطبق با ساختار و عملکرد مغز و یاخته های عصبی است. این ارتباط‌های متفاوت منجر به تأثیرهای احساسی متفاوتی در هنگام خوانش اثر می‌شوند و و عبارتند از هم‌شیوه‌گی، درهم‌شیوه‌گی و بیناشیوه‌گی که به ترتیب به صورت پائین به بالا، ترکیبی و بالا به پائین پردازش می‌شوند. درنتیجه، از آنجایی که جهان مغز و جهان ادبیات دارای الگوهای مشابهی هستند، می‌توان گفت که هر یک از انواع تعامل تصویری کلامی که از خلال پردازش شناختی خاصی ساخته می‌شود، احساسات و تأثیرهای متفاوتی را شکل می‌دهد. واژ‌های کلیدی: شعرشناسی شناختی، مغز، پردازش شناختی، شعر دیداری، تجربه‌ی تجسم‌یافته، چندشیوه‌گی
    Abstract
    This dissertation examines the interaction between the visual and the verbal modes, that is, the multimodality of transferring the meaning in Persian visual poetry in terms of cognitive base of different types of integrations which occur in the brain after different sensory channels transferring the visual and verbal data. Although contemporary poetry is multimodal, the visual poetry is considered a type of poetry that has both the verbal and the visual as the dominant, mixed modes that tend to construct the poetic meaning. Different arrangement of words and images, which has a neurological ground, requires different kinds of cognitive processing and will therefore induce different feelings, impressions, and connotations. Consequently, the general meaning of a multimodal text goes beyond that of the combination of the two modes. Drawing on cognitive poetics, this dissertation demonstrates how the multimodal poem is conceptualized through embodied experience. Furthermore, it shows how various types of visual/verbal synthetization in a poetry text are differed by a number of distinctive features. Moreover, it is shown how the meaning-making process and the resulting affection become possible in each type of visual poetry. Through modifying Aarhus’s model (2005, 2012), itself based on Fauconnier and Turner’s conceptual blending theory, this dissertation puts forward twelve different types of interaction between the verbal and visual modes, which are then classified into three basic categories: co-modality, inter-modality and mixed-modality. Cognitively, these different types are processed respectively as following: bottom-up, top-down and integrated processing. Furthuremore, these types are based on the structure of human brain and the functions of neurological cells, to study multimodal, especially visual poetry. Since both brain and literature contain similar patterns, it is inferred that each type of verbal-visual interaction that is constructed through a particular cognitive process will necessarily form specific emotions and impressions. Key words: cognitive poetics, human brain, cognitive process, visual poetry, embodied experience, multimodality