عنوان پایاننامه
معرفت شناسی ( با تکیه برابزارهای معرفت ) در مثنوی معنوی و داستانهای رمزی سهروردی
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبیات فارسی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72057;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4258
- تاریخ دفاع
- ۱۳ دی ۱۳۹۴
- دانشجو
- محمدفراس الحلباوی
- استاد راهنما
- علیرضا حاجیان نژاد
- چکیده
- هر حرکتی و جنبشی نیاز به پیش زمینه ی معرفتی دارد، و معرفت شناسی به مباحث امکان معرفت، ارزش معرفت و ابزار معرفت می پردازد، لذا سعی نگارنده در این رساله بر این بوده است که ابزار معرفت را در دو اثر مهم ادبیات فارسی یعنی مثنوی معنوی و داستان های رمزی سهروردی بحث و تحلیل کند. به هر روی مولوی و سهروردی از علمای جهان اسلام در گستره ی معرفتی ادراک و ابزار شناخت مطالب در خور تأمل و توجه فراوانی مطرح نموده اند. رساله مشتمل بر سه بخش است. بخش اول آن در بردارنده ی چهار فصل است، فصل اول به کلیات و تعاریف لغوی و اصطلاحی معرفت و معرفت شناسی اختصاص دارد، فصل دوم به معرفت شناسی پیش از اسلام می پردازد و در فصل سوم در باره ی مبحث معرفت شناسی پس از اسلام مطالبی نقل می شود. فصل پایانی بخش اول نیز به ابزار معرفت اختصاص دارد، و در آن مفاهیم حواس، عقل، قلب و وحی از دیدگاه حکما و فلاسفه ی مسلمان بسط داده می شود. نگارنده در بخش دوم، ابزار معرفت را در مثنوی معنوی می کاود، و دیدگاه جلال الدین مولوی را در باره ی ابزار معرفت به ترتیب در فصل اول حواس، در فصل دوم عقل، در فصل سوم قلب و در فصل چهارم وحی تحلیل می کند. در بخش سوم خلاصه ای از حکمت اشراق با توجه به ابزار معرفت و انواع ادراکات ارائه، و نظر سهروردی در باره ی ابزار معرفت بررسی می شود. و در انتهای این بخش داستان های رمزی شیخ اشراق با توجه به ابزار معرفت و در چارچوب معرفت شناسی اشراقی بحث و تحلیل می گردد. واژه های کلیدی: معرفت، معرفت شناسی، حواس ظاهری، حواس باطنی، عقل، قلب، وحی، مثنوی معنوی، داستان های رمزی، حکمت اشراق.
- Abstract
- As any movement needs to cultural foreground and knowledge of wisdom discusses about possibility of wisdom, value of wisdom and tools of wisdom, then, the writer is going to analyze tools of wisdom in two important Persian literary works namely Masnavi Manavi and mysterious stories of Sohrevardi. However, Molavi and Sohrevardi, scientists of Islamic world, have debated considerable matters in the wisdom field of understanding and tools of understanding. In this thesis, the writer is going to search knowledge of wisdom relying on tools of wisdom in Masnavi Manavi and mysterious stories of Sohrevardi. The thesis includes three sections. The first section includes four chapters. The first chapter is assigned to totalities and definitions of words and terms of wisdom. The second chapter is about knowledge of wisdom before Islam era, and some topics are represented about subject of knowledge of wisdom after Islam era in the third chapter. The final chapter of the first section is assigned to tools of wisdom, and concepts of senses, intellect, heart and inspiration are extended in view point of Muslim philosophers. The writer searches tools of wisdom in Masnavi Manavi at the second section. View of Jalaleddin Molavi about tools of wisdom namely senses, intellect, heart and inspiration is analyzed at the first, second, third and fourth chapters respectively. In the third section, a summary of Eshragh wisdom is presented considering to tools of wisdom and types of perception and also, view of Sohrevardi is studied about tools of wisdom. At the end of this section, mysterious stories of Sheikh Eshragh are analyzed considering to tools of wisdom and at the framework of Eshraghi knowledge of wisdom. Key words: wisdom, knowledge of wisdom, external senses, intrinsic senses, intellect, heart, inspiration, Masnavi Manavi, mysterious stories, Eshragh wisdom.