عنوان پایاننامه
نقد و تحلیل شعر شیعی از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبیات فارسی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73402;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4276;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73402;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4276
- تاریخ دفاع
- ۰۵ دی ۱۳۹۴
- دانشجو
- ملیحه خیری
- استاد راهنما
- منوچهر اکبری
- چکیده
- اشعاری که در موضوعات حمد و ستایش خدا، قرآن کریم، مدح یا رثای معصومین (علیهم السّلام)، غدیر، بعثت، معراج رسول(ص)، ظهور، عاشورا، تولّی و تبرّی اهل بیت عصمت و طهارت و نیز درباره یاران آنان باشد، در حوزه شعر آیینی قرار می گیرند. در دوره مشروطه مضامین جدیدی وارد ادبیات می شود که برگرفته از فرهنگ عاشورا و قیام حسینی هستند. ستم-ستیزی، برقراری عدالت و نیز مبارزه با استعمار، از مضامینی است که با توجه به شرایط زمانه و تحت تأثیر نهضت عاشورا در شعر رواج می یابند. شاعران آیینی سرای این دوره نیز به دو دسته بزرگ قابل تفکیک هستند: یکی شاعرانی که در کنار مسائل دینی به مسائل اجتماعی و سیاسی زمان هم توجه دارند و در میان همان اشعار آیینی و یا دست کم در اشعاری جداگانه، به آن موضوعات هم پرداخته اند. اما دسته دوم شاعرانی که در اشعارشان انعکاسی از حوادث سیاسی یا اجتماعی زمانه دیده نمی شود. اغلب آنان سبک بازگشت دارند و تنها طرح مسائل دینی دغدغه آن ها بوده است؛ شاعرانی امثال مفتقِر و میرزایحیی اصفهانی در این دسته-اند. سرایندگانی مانند ادیب الممالک، سید اشرف، بهار، ایرج و دهخدا در دسته اوّل قرار می گیرند. در دوره پهلوی شعر آیینی همچنان ادامه دارد و بسیاری از گویندگان در این حوزه نیز طبع آزمایی کرده-اند. شاعران این دوره نیز در دسته های مختلفی قرار می-گیرند: یک) شاعران جریان سمبولیسم مثلاً شفیعی کدکنی و سهراب سپهری. دو) شاعران جریان مقاومت مانند نعمت میرزازاده، طاهره صفّارزاده و موسوی گرمارودی. سه)شاعران سنّت گرایی که اشعار مذهبی سروده اند؛ مثلاً شهریار، مهدی حمیدی شیرازی، ابوالقاسم حالت، مشفق کاشانی، عبدالعلی نگارنده، خوشدل تهرانی و ...
- Abstract
- Poems on topics praise God, the Holy Quran, eulogy or elegy infallible ( Alslam), Ghadir, mission, the ascension of the Prophet (PBUH), the appearance of Mahdi, Ashura, friendship of Ahle Beyt and aversion from their enemies and also about their supporters are in the field of religious poetry. During the Mashrootehthere are new implications in literature which are made from the culture of Ashura and Imam Hussein’s combat. Anti-oppression, justice and the struggle against colonialismare the themes that given the circumstances of the time and by the Ashura movement in poetry. The poets of this period are also separated into two major categories: the poets who consider religious issues beside social and political issues at the same time, they combinate these issues together or at least they have some religious poems beside social and political poems. The second group of poets that not seen a reflection of political or social events of the time in their poems. Most of them had Archaism style, and only religious issues concern them; the poets like Moftaquer and Myrzayahya Esfahani are in this group. Poets like Adyb-Almamalek, Syed Ashraf, Bahar, Iraj and Dehkhoda are in the first set. During the Pahlavi period, religious poems continues and many speakers in this area nature-trial limitations. Poets of this period are in various groups: A) poets of the symbolism as Shfii Kadkany and Sepehri. B) the resistance poets like Nehmat Mirzazadeh, Tahereh Saffarzadeh and MousaviGarmaroudi. C) Classic poets have had religious poems, such as Shahryar, Mehdi Hamidi Shirazi, Abolquasem Halat, Moshfeque Kashani, Abdul Ali Negarandeh, Khoshdel Tehrani and ... Keywords:ritual poetry, Jaryan Shenasy, critisim, the Mashrooteh Revolution, the Islamic Revolution