نشانه های جغرافیایی در حقوق مالکیت فکری
- رشته تحصیلی
- حقوق مالکیت فکری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3182;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55572
- تاریخ دفاع
- ۲۶ آبان ۱۳۸۸
- دانشجو
- شادی نوروز
- استاد راهنما
- عباس کریمی
- چکیده
- نشانه¬های جغرافیایی، علائمی هستند که مشخص می¬سازند مبدا یک کالا واقع در قلمرو یک عضو یا منطقه یا ناحیه¬ای در قلمرو مزبور است، مشروط بر این که کیفیت معین، شهرت یا دیگر مشخصات کالا به طور اساسی قابل انتساب به مبدا جغرافیای آن باشد. این نشانه¬ها توسط مصرف کنندگان جهت شناسایی مبدا و کیفیت کالاها استفاده می¬شوند و بیشتر آنها از شهرت با ارزشی برخوردارند و اگر تحت حمایت¬های مناسب نباشند، ممکن است توسط سودجویان مورد تقلب و سوء استفاده قرار گیرند و موجبات ورود ضرر به مصرف کننده و محصول واقعی را فراهم آورند. هم اگنون بسیاری از کشورهای دنیا به ارزش اقتصادی نشانه¬های جغرافیایی پی برده و جامعه جهانی خواهان حمایت گسترده¬تر از این مفاهیم می¬باشد.
- Abstract
- Geographical Indications are indications which identify a good as originating in the territory of a member, or a region or locality in that territory, where a given quality, reputation or other characteristic of the good is essentially attributable to its geographical origin. Geographical Indications are understood by consumers to denote the origin and the quality of products. Many of them have acquired valuable reputations which, if not adequately protected, may be misrepresented by dishonest commercial operators. False use of geographical indications by unauthorized parties is detrimental to consumers and legitimate products. Geographical indications are increasingly recognized as a tool for securing consumers loyalty by establishing the link between product attributes and the geographical origin. Some developing countries have shown considerable enthusiasm about the possible benefit that could be derived from an increased protection of geographical indication.