عنوان پایاننامه
طراحی الگوی تعالی نوآوری خدمات در موسسات آموزش عالی غیر دولتی شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 2653ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81847;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 2653ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81847
- تاریخ دفاع
- ۱۱ تیر ۱۳۹۶
- دانشجو
- علی نوروزی
- استاد راهنما
- خدایار ابیلی
- چکیده
- چکیده هدف از این پژوهش طراحی و اعتبار یابی الگوی تعالی نوآوری خدمات در آموزش عالی غیر دولتی با استفاده از رویکرد پژوهشی آمیخته اکتشافی می باشد. به این ترتیب که ابتدا با استفاده از ابزار مصاحبه، داده های کیفی از 15 نفر از خبرگان گردآوری، کدگذاری و مقوله بندی شد. تحلیل داده های کیفی نشان داد که ابعاد تشکیل دهنده الگو شامل پنج مولفه اصلی: شایستگی های نوآوری کارکنان، شایستگیهای رهبری نوآوری، استراتژیهای نوآوری، فرایندهای نوآوری و منابع نوآوری می باشد. در مولفه شایستگی های نوآوری کارکنان شش شاخص اصلی: مهارت های یادگیری، تمایل به نوآوری، مهارت های پژوهشگری، سواد فناوری، مهارت های تفکر خلاق و کار گروهی مورد شناسایی قرار گرفت. پنج شاخص عمده یعنی ایجاد چشم انداز نوآوری، خلق فرهنگ نوآوری، انگیزه بخشی، تعهد به نوآوری و بازارمحوری نیز به عنوان شاخص های شایستگیهای رهبری نوآوری مورد شناسایی قرار گرفت. تحلیل مصاحبه های کیفی نیز نشان داد که پنج استراتژی اصلی برای تحقق تعالی نوآوری خدمات شناسایی شده است. این استراتژیها شامل استراتژی جذب نوآوری، استراتژی خلق نوآوری، استراتژی الگو برداری نوآوری، استراتژی جذب نیروهای خبره نوآوری و استراتژی همکاری مشترک می باشد. علاوه بر این هفت گام اصلی : بازارسنجی، کشف ایده ها، انتخاب ایده ها، طراحی برنامه نوآوری، اجرای آزمایشی، تجاری سازی و بازخورد برای فرایند نوآوری مورد شناسایی قرار گرفت. منابع مالی، منابع تکنولوژیکی، منابع فیزیکی، منابع انسانی و منابع اطلاعاتی نیز به عنوان پنج منبع اصلی تعالی نوآوری خدمات مورد شناسایی قرار گرفت. برای روایی در بخش کیفی از روشهای مثلت سازی، بازبینی توسط همکاران و بررسی توسط اعضاء و همچنین جهت پایایی مصاحبه ها نیز از روشهای پایایی بازآزمون و پایایی بین دو کُدگذار استفاده شده است. برای اعتباریابی مدل در بخش کمی از بین 18 موسسه آموزش عالی غیر دولتی تعداد 12 موسسه و 36 دانشکده و گروه آموزشی به صورت روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده است. در مرحله بعدی داده های پژوهش از 248 نفر از رؤسای دانشگاهها و دانشکدهها، اعضای هیئت مدیره، اعضای هیئت علمی وکارشناسان شاغل در مؤسسات آموزش عالی غیردولتی گرد آوری شد. داده های بخش کمی نیز با استفاده از پرسشنامه 90 سوالی که روایی و پایایی آن با استفاده تحلیل عاملی تاییدی، نسبت روایی محتوایی، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تایید قرارگرفته بودگردآوری شده است. داده ها با استفاده از نرم افزار پی ال اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و یافته های بدست آمده نشان داد که شایستگی¬های نوآوری کارکنان، شایستگی¬های رهبری نوآوری، استراتژی¬های نوآوری، منابع نوآوری و فرآیند نوآوری تاثیر مثبت و معناداری بر تعالی نوآوری خدمات مؤسسات آموزش عالی غیردولتی شهر تهران دارد. در نهایت یافته های مربوط به اعتباریابی نیز حکایت ازآن داشت که الگوی تعالی نوآوری خدمات دارای اعتبار مناسبی می باشد. واژگان کلیدی: تعالی نوآوری خدمات، آموزش عالی، الگوی تعالی، موسسات آموزش عالی غیر دولتی
- Abstract
- The design of an educational Service Innovation Excellence provides a good road map to improve the performance of innovation in higher education. The present study aims to design and validate service innovation excellence in non-governmental higher education. At first, by interview, the qualified data are collected, coded and categorized from the experts. The analysis of qualitative data showed that the constituent dimensions of service innovation excellence in non-governmental higher education institutes include five main components of Employees innovation competencies, innovation leadership competencies, innovation strategies, innovation processes and innovation resources. In Employees innovation competencies, six main indices of learning skills, tendency to innovation, research skills, Technology literacy, creative thinking skills and team work were identified. Five major indices as create innovation vision, create innovation culture, motivation, commitment to innovation and market orientation were identified as the indices of innovation leadership competencies. The analysis of qualitative interviews showed that five main strategies were identified to fulfill the service innovation excellence. These strategies include innovation attraction strategy, innovation creation strategy, Innovation benchmarking, the strategy of absorption of expert forces of innovation and common collaboration strategy. In addition, five main steps are identified for innovation process. This process includes: Market evaluation, ideas detection, ideas selection, design of innovation plan, pilot performance, commercialization and feedback. The results of the required resources to fulfill service innovation excellence include financial resources, technological resources, physical resources, human resources and information resources. In the quantitative section, the required data are collected by questionnaire among 248 chiefs of University, faculties, faculty members and working experts in non-governmental higher education institutes in Tehran city. The data are analyzed using Smart PLS software. The measurement models and reliability of study measures are supported. The results showed that innovation competencies of employees, innovation leadership competencies, innovation strategies, innovation resources and innovation process had positive and significant effect on service innovation excellence of non-government higher education institutes of Tehran city. Finally, the results of validity showed that service innovation excellence model had good validity. Keywords: Innovation, Services, Excellence model, Higher education, Non-governmental higher education institutes