عنوان پایاننامه
التقاط، تقلید و درحاشیه بودگی سرکوبگرانه/ براندازانه خوانشی پسااستعماری از رمان های منتخبی از ایشمایل رید و الیس واکر
- رشته تحصیلی
- زبان وادبیات انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2085;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81033;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2085;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81033
- تاریخ دفاع
- ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
- دانشجو
- فرشید نوروزی روشناوند
- استاد راهنما
- زهره رامین
- چکیده
- در ابتدای راه مطالعات پسااستعماری، از سیاه پوستان آمریکا غالبا به عنوان گروهی یاد می شد که توسط جامعه نژادپرست آن کشور به حاشیه رانده شده و از حقوق حقه خود محروم گشته است. هرچند این تصویر عاری از حقیقت نیست، اما از بازسازی تجربه چندوجهی سیاه پوستان عمیقا عاجز است. این نوع بازنمایی، رابطه بین سفیدپوستان و رنگین پوستان را رابطه ای یک طرفه و بر اساس تقابل های دوگانه نشان می دهد که در یک سوی آن جامعه غالب و در سوی دیگر، گروهی مغلوب و منفعل حضور دارند. با این وجود، پس از ظهور مکاتب انتقادی مختلف در نیمه دوم قرن بیستم مانند فمینیسم، پسامدرنیسم و مطالعات کوئیر، این بازنمایی دوگانه دستخوش تغییرات عظیمی شده است. در این میان، تنی چند از منتقدان پسااستعماری مانند هومی بابا، متفکر شهیر هندی، کوشیده اند تا تصویر فوق الذکر را به چالش کشیده و با تلفیق پسامدرنیسم و دیگر نحله های شالوده شکن، گفتمانی جدید بیافرینند. بابا معتقد است که رابطه بین استعمارگر و استعمارشده رابطه ای متقابل و دوسویه بوده و هر دو طرف به طور مداوم و لاینقطع مشغول داد و ستد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حتی ژنی هستند. او با به کارگیری مفاهیم "التقاط" و "تقلید" بر آن است تا ثابت کند اقلیت های مختلف می توانند بواسطه در حاشیه بودگی خود، جبهه ای متحد (و البته ناهمگن) تشکیل دهند و با نیروی براندازانه خود موجب تغییرات بنیادین در ساختار قدرت شوند. مطالعه حاضر می کوشد تا آرای بابا را در نقد و بررسی شش اثر پسامدرن دو نویسنده سیاه پوست آمریکایی به کار بندد. این آثار شامل سه رمان از الیس واکر به نام های "به رنگ ارغوان"، "کشف راز شعف" و "مریدین" و سه رمان از ایشمایل رید به نام های "مامبو جامبو"، "واپسین روزهای لوئیزیانای سرخ" و "فرار به کانادا" می باشد. نتایح حاصل از این تحقیق نشان می دهد که هویت های التقاطی مانند آمریکایی های آفریقایی تبار، زنان سیاه پوست و همجنس گرایان می توانند با به کارگیری تقلیدی آگاهانه، براندازانه و کم هزینه، خود را از یوغ گفتمان های تبعیض آمیز و ناعادلانه برهانند.
- Abstract
- African American experience has for the most part been viewed as the history of a group of benighted people whose anguish and suffering overshadow all other aspects of their lives. Such a consideration, albeit far from being a fallacious idea, ignores the diverse qualities of the black life in the United States. With such an attitude towards the African American experience, the relationship between a black individual and his/her white master cannot be anything but a typical Manichean opposition. However, this simplistic view has undergone drastic alterations after the advent of postcolonial studies in the second half of the twentieth century and its interplay with other anti-establishment discourses of the day, including postmodernism, feminism and queer studies. Notably, a number of postcolonial critics like Homi Bhabha have tried to show that the two sides of the (post)colonial encounter constantly engage in an interactive reciprocity which leaves no side immune from the socio-cultural, linguistic, political and economic influences of the other. To support his theory, Bhabha posits the concept of “hybridity” by which he means a third space for the negotiation of cultural identity between the colonizer and the colonized. He also redefines the term “mimicry” as the subversive imitation of the dominant power structure. This research project aims to apply Bhabha’s theories to three novels by Alice Walker, Meridian (1976), The Color Purple (1982) and Possessing the Secret of Joy (1992), and three novels by Ishmael Reed, Mumbo Jumbo (1972), The Last Days of Louisiana Red (1974) and Flight to Canada (1976). The results of the study show that hybrid identities such as African Americans, black women and homosexuals can free themselves from the yokes of dominant discriminatory discourses through mimicry, a less costly survival strategy than direct violent confrontation. Keywords: Homi Bhabha, Hybridity, Mimicry, Alice Walker, Ishmael Reed, Feminism, Postmodernism.