عنوان پایاننامه
جهان های ممکن در برگزیده ی نمایشنامه های سام شپارد: مطالعه ای مبتنی بر بوطیقای شناختی
- رشته تحصیلی
- زبان وادبیات انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80794;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80794
- تاریخ دفاع
- ۱۰ خرداد ۱۳۹۶
- استاد راهنما
- حسین پیرنجم الدین
- دانشجو
- امید امانی
- چکیده
- پژوهش حاضر در پی ارائه خوانشی از نمایشنامه های سام شپارد، نمایشنامه نویس معاصر آمریکایی، بر اساس نظریه "جهان های ممکن" است. چارچوب نظری کلی این پژوهش "بوطیقای شناختی" است با تاکید بر نظریه جهان های ممکن در ذیل آن. بوطیقای شناختی به مثابه رویکرد پژوهشی میان رشته ای دربردارنده و مبتنی بر مباحث و مفاهیمی از رشته های گوناگون چون علوم اعصاب و رایانه، روانشناسی، زبانشناسی، منطق و فلسفه است. تحقیق پیش رو مبتنی بر گرایش فلسفی بوطیقای شناختی می باشد. ماری لور راین در نظریه جهان های ممکن رویکردی متمایز را برای بررسی ساختار روایت پیشنهاد می کند. او در بحث از جهان های ممکن در ادبیات مشخصه هایی را با عنوان "روابط دسترسی پذیری " معرفی می کند که عبارتند از مواردی چون اینهمانی مالکیت، اینهمانی اشیاء در جهان ها، سازگاری اشیاء در جهان ها، سازگاری زمانی، سازگاری فیزیکی، سازگاری گونه ای، سازگاری منطقی، سازگاری تحلیلی و سازگاری زبانشناختی. این مشخصه ها به منظور بررسی انتقال حس واقعی از جهان واقعی در جهان های داستانی به کار می روند. همچنین راین گونه شناسی دیگری را در حوزه ی ساختار روایی جهان های داستانی معرفی می کند. او نشان می دهد که ادراک متفاوت شخصیت ها از جهان می تواند ساختار روایی داستان را پیچیده تر کند. این ادراک هاعبارتند از: جهان آگاهی محور و مصداق های فرعی آن، جهان نیت محور، جهان تعهد محور، جهان آرزو محور، و جهان خیالی. پژوهش حاضر می کوشد پیچیدگی های روایی نمایشنامه های شپارد را با التفات به این نظریات (که بیشتر با عنایت به ادبیات داستانی مطرح شده اند) واکاوی کند. د بررسی جوانب روایی متون نمایشی شپارد، مطالعه حاضر همچنین اشاراتی به اندیشه های اومبرتو اکو، لوبومیر دولتزل، تامس پاول، پاتریشیا گارسیا و یان آلبر دارد. در تشریح نمایشنامه های شپارد بر حسب روابط دسترسی پذیری، بیشتر نمایشنامه های اولیه این نمایشنامه نویس، که مملو از جهان های داستانی ناممکن بوده و از قوانین جهان واقعی پیروی نمی کنند، مد نظر بوده اند. همچنین، چگونگی بازنمایی خانواده در نمایشنامه های خانواده محور شپارد از منظر جهان های ممکن از دیگر مباحث اصلی این رساله است. با مداقه در تعاملات بین ادراک های متفاوت از جهان و کشمکش های بین آن ها در نمایشنامه های منتخب شپارد، تحقیق حاضر می کوشد نشان دهد چگونه شپارد با گنجاندن و درتنیدن جهان های ممکن در آثار خود "جاذبه روایی" آنها را افزایش می دهد. رساله حاضر بر آن است درستی این فرض را نشان دهد که بررسی نمایشنامه های شپارد از دیدگاه جهان های ممکن می تواند درک ما را از مبانی فلسفی آثار این نمایشنامه نویس شهیر بسیار عمیق تر کند
- Abstract
- The present study aims to apply “Possible Worlds” theory, a theoretical orientation in cognitive poetics, to the analysis of Sam Shepard’s selected plays. Cognitive poetics, an interdisciplinary area, initially emerged mainly based on science and psychology and later expanded into other fields such as linguistics, logic, and philosophy. As for this thesis’ analysis, the emphasis is on the reader’s cognitive process, on how the mind constructs worlds in tandem, in an attempt to have a better insight into the literary work and the possible worlds theory of narratology. In her discussion of possible worlds, Marie-Laure Ryan, as the key theorist in this study, proposes a typology of accessibility relations (identity of properties; identity of inventory; compatibility of inventory; chronological, physical, taxonomic, logical, analytical and linguistic compatibility) in order to account for how fictional worlds impart the sense of the reality of our actual world. Likewise, Ryan offers an additional typology, that is, the internal structure of the fictional world (knowledge Worlds, Intention Worlds, Wish Worlds, Obligation Worlds, and Fantasy Worlds) to show how the characters’ different conceptions of the world define and build up the narrative structure of fiction. Additionally, the researcher, also, draws on some of the ideas of Umberto Eco, Lubomir Dole?el, Thomas Pavel, Patricia Garc?a and Jan Alber. In a discussion of Shepard's selected plays in terms of Ryan’s first typology it is argued that they, particularly the early ones that belong to his avant-garde phase, project fictional worlds that could be considered as impossible and unfettered from the rules that govern the actual world. Also examined is how the notion of possible worlds is related to/ manifested in the representation of family in Shepard’s concerned plays. The thesis finally explores the modality of these worlds’ interactions and their conflicts, the way they contribute to plot development in the plays and consolidate, in Ryan’s terms, their “tellability.” The discussion of 'possible worlds' in selected plays by Shepard hopefully bears out the general assumption of the dissertation: that such an analysis could significantly deepen our understanding of the philosophical grounds of Shepard's drama. Key Words: Cognitive Poetics, Sam Shepard, Possible Worlds Theory, Mariel-Laure Ryan, Unnatural Narratives