عنوان پایان‌نامه

طراحی مدل مسیر شغلی دو گانه ویژه پرستاران



    دانشجو در تاریخ ۲۷ تیر ۱۳۹۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی مدل مسیر شغلی دو گانه ویژه پرستاران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1452;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 82085;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1452;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 82085
    تاریخ دفاع
    ۲۷ تیر ۱۳۹۶

    چالش و مشکلی که مدیران و سیاست‌گذاران حوزه سلامت با آن مواجه بوده و هستند، کمبود فرصت‌های ارتقا شغلی نسبت به تعداد پرستاران و کادر پرستاری است که این مسئله تأثیر منفی بر عملکرد و مدیریت این سرمایه‌های انسانی دارد. محدود بودن فرصت‌های ارتقای شغلی پرستاران باعث ترک خدمت و نارضایتی شغلی آن‌ها گردیده و بر کیفیت خدمات درمانی نیز تأثیر منفی گذاشته است. ازآنجاکه اتخاذ راهبردهایی برای نگهداشت پرستاران باتجربه و مقابله با چالش‌هایی همانند افزایش ترک خدمت، کاهش انگیزه و برنامه‌ریزی جانشین پروری از اولویت‌های مدیران پرستاری است، در این مطالعه کیفی به طراحی مدل مسیر شغلی دوگانه ویژه پرستاران پرداخته شده است. در این مدل مسیر شغلی، پس از شناسایی پرستار متخصص، پرستار عمومی و پرستار مدیریتی، مدل مربوطه طراحی گردید. قلمرو این تحقیق در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مقطع زمانی سال 1395 بود. روش اجرا در این تحقیق توسعه‌ای، نظریه‌سازی داده بنیاد با تمرکز بر مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته بود. با طراحی این مدل مسیر شغلی، جایگاه پرستاری به‌صورت یک شغل تخصصی دیده شده، فرصت رشد و ارتقا شغلی افزایش یافته و تمایل به ترک خدمت در پرستاران بالین کاهش می‌یابد.
    Abstract
    One of the most important challenges in health management is nurses’ turnover. While studies indicated that Dual Career Ladder can reduce the specialist turnover by providing career promotion opportunities. In order to retain nurses, we decided to design Dual career ladder for nurses. Data in this developmental and qualitative research were collected in 2016 conducting semi-structured and in-depth qualitative interviews to reach theoretical saturation, and analyzed according to Grounded theory Method. Participants were 38 elite Iranian nurses in educational, managerial and clinical departments. Nurses in each group had to have specific criteria to enter the research. Our findings revealed the specialist and managerial nurses, specialist and managerial qualifications, and required specialist and managerial posts in Iranian nursing. Finally, the new model of nursing career was designed. This paper offers the DCL in Iranian nursing as a revolutionary. Future researches should examine this career model in pilot to assess its effect on turnover reduction, specialization, and career promotion in nursing. Moreover, researchers should consider local and national conditions in designing this model. The paper suggests implementing this career model to specialize nursing and retain these human capital based on necessary requirements. Key words: Dual Career Ladder Managerial nurse General nurse - Specialist nurse Nurses.