عنوان پایاننامه
بررسی عوامل موثر بر مشارکت اعضای هیات علمی در فرآیند مدیریت دانشکده های کشاورزی منتخب غرب کشور
- رشته تحصیلی
- مهندسی کشاورزی - آموزش کشاورزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 4018;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45696
- تاریخ دفاع
- ۲۰ بهمن ۱۳۸۸
- دانشجو
- زینب حاتمی
- استاد راهنما
- احمد رضوانفر
- چکیده
- هدف از تحقیق حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت اعضای هیأت علمی در مدیریت دانشکده¬های کشاورزی می¬باشد. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را اعضای هیأت علمی دانشکده¬های کشاورزی شمالغرب و غرب کشور تشکیل می¬دهند. با استفاده از روش نمونه گیری مرحله¬ای با انتساب متناسب و بوسیله فرمول کوکران، حجم نمونه برای چهار دانشکده کشاورزی، ایلام، تبریز، زنجان و همدان 100 نفر برآورد گردید. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان بدست آمد و اعتبار بخش-های مختلف پرسشنامه به وسیله ضریب آلفای کرونباخ 7/0< ? محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده¬ها از شاخصهای توصیفی و استنباطی نظیر میانگین، انحراف معیار، ضریب تغییرات، تحلیل همبستگی، مقایسه میانگین¬ها، تحلیل رگرسیون و تحلیل عاملی استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد رابطه مثبت و معنی داری بین متغیر¬های سن، برخی متغیرهای سابقه آموزشی، پژوهشی و اجرایی با میزان مشارکت در سطوح مدیریت وجود دارد. همچنین رابطه معنی داری بین عوامل درون سازمانی و عوامل انگیزشی درونی با میزان مشارکت اعضای هیأت علمی دیده شد. بر اساس اولویت¬بندی عوامل بازدارنده مشارکت، نبود سازوکارهای تشویقی، وجود سلسله مراتب اداری و نظام بوروکراتیک و دیوان¬سالار به عنوان مهمترین موانع شناخته شدند. نتیجه آزمون مقایسه میانگین¬ها وجود تفاوت معنی دار بین میزان مشارکت در مدیریت در دو گروه با سابقه اجرایی و بدون سابقه اجرایی را نشان داد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، سابقه آموزشی، عوامل درون سازمانی، سابقه پژوهشی و سابقه اجرایی 1/59 درصد از تغییرات مربوط به متغیر وابسته میزان مشارکت را تبیین می¬کنند. تحلیل عاملی متغیرهای سازمانی مؤثر بر مشارکت چهار دسته از عوامل را دسته بندی کرد که به نام عوامل (زمینه¬های سازمانی- مدیریتی، زمینه¬های روانشناختی، عوامل انگیزشی درونی و عوامل اقتصادی) نامگذاری شدند.
- Abstract
- Abstract This study was performed with the aim to determined Factors Affecting Participation of faculty Members in Management of Agricultural Colleges in West & North-west Iran. A descriptive and correlation coefficient research method was employed. The statistical population includes faculty member of Agricultural Colleges in West & North-West Iran. A sample of 100 faculty member of Ilam, Tabriz, Zanjan & Hamedan were selected by using proportional random sampling method. To collect data, a questionnaire was designed that Validity of the questionnaire was examined by a panel of Tehran university professors that reliability was tested using Cronbach Alpha witch this coefficient was ?> 0.7; indicating acceptable level of reliability. Data analysis was performed using descriptive and inferential statistic such as mean, standard deviation, Coefficient of variation, Correlation variability, Regression analysis and factors analysis. Some of finding of analysis statistics instance: the correlations findings showed there are significant positive relationships between levels of participation in management with age, educational, researchical, executive antecedent; internal organizational factors and inside motivational factors. The result of the Mann-Whitney test indicated significant differences observed between the means levels of participation in management in two groups of management antecedent and without management antecedent. The result of multiple regression revealed that variables of educational, researchical antecedent, internal organizational factors, executive antecedent that determined about 59.1 percent of levels of participation. The result of factor analysis on obstacles in participation revealed that four factors determined about 65.65 percent (economical, managementical, psychological and careers) of variation of the role of participation of faculty members. In addition, four factors facility participation (organizational-management, psychological context, inside motivational and economical factors) determined about 69.89 percent of variation of obstacles of faculty members participation in management. Key words: participative management, Faculty, organizational factors, motivational factors.