عنوان پایان‌نامه

عوامل موثر بر توانمند سازی اعضای هیات علمی دانشکده‌های کشاورزی ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "عوامل موثر بر توانمند سازی اعضای هیات علمی دانشکده‌های کشاورزی ایران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 3870;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43717
    تاریخ دفاع
    ۲۰ بهمن ۱۳۸۸
    دانشجو
    احسان قلی فر
    استاد راهنما
    سیدیوسف حجازی

    توانمندسازی نیروی انسانی یکی از ابزارهای مؤثر برای افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانایی‌های فردی و گروهی افراد در راستای تحقق بخشیدن به اهداف سازمانی است. از آنجایی که دانشگاه‌ها در هر کشوری مسئول پیشقدم شدن برای تغییر و توسعه هستند،‌ انتظار می‌رود اعضای هیأت علمی که از ارکان اصلی دانشگاه محسوب می‌شوند، این وظیفه خطیر را بنحو مطلوبی به انجام برسانند که به منظور دستیابی به این مهم،‌ اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها برای ارتقای مهارت‌های یاددهی – یادگیری خود می‌بایست توانمند گردند که برای نیل به این هدف نیازمند آموزش و تعلیمات خاصی هستند تا وظایف و نقش خود را در ایجاد یک جامعه توانمند، به نحو شایسته‌ای انجام دهند. با توجه به این مسأله هدف این تحقیق توصیفی - پیمایشی، شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی اعضای هیأت علمی دانشکده‌های کشاورزی ایران،‌ بود. جامعه آماری تحقیق را اعضای هیأت علمی دانشکده‌های کشاورزی ایران (1837N= )، تشکیل می‌دادند. با استفاده از جدول نمونه‌گیری مورگان تعداد 317 نفر به عنوان نمونه تعیین گردید که در نهایت برای افزایش دقت نتایج، حجم نمونه به 404 نفر افزایش یافت. برای تعیین تعداد اعضای هیأت علمی و تعداد دانشکده‌ها از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با انتساب متناسب و سپس با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، از میان دانشکده‌های کشاورزی ایران،‌12 دانشکده انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه‌ای بود که روایی آن بر اساس نظر جمعی از اعضای هیأت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و صاحبنظران مربوطه تأیید گردید و برای تعیین میزان پایایی بخش‌های مختلف، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید (78/0 تا 92/0). داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS:win16 و Lisrel8.8، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نشان داد که بین متغیرهای سن، سابقه تدریس، فرهنگ سازمانی، مهارت‌های حرفه‌ای و عامل سازمانی – مدیریتی با توانمندی اعضای هیأت علمی مورد مطالعه رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. نتایج آزمون t نشان داد که تفاوت معنی‌داری بین مدرک تحصیلی (فوق لیسانس و دکترا) و محل تحصیل (داخل و یا خارج از کشور) اعضای هیأت علمی از لحاظ توانمندی در سطح 99 درصد وجود دارد. همچنین نتایج آزمون مقایسه میانگین (F)، نشان داد که تفاوت معنی‌داری بین مرتبه علمی (مربی، استادیار، دانشیار و استاد) اعضای هیأت علمی مورد مطالعه از لحاظ توانمندی وجود دارد. به منظور تلخیص متغیرها در چند عامل، از روش تحلیل عاملی استفاده گردید. نتایج این تحلیل نشان داد که در زمینه متغیرهای توانمندسازی روانشناختی 5 عامل با 63/71 درصد تبیین واریانس کل، فرهنگ سازمانی 3 عامل با 35/61 درصد تبیین واریانس کل، مهارت‌های حرفه‌ای 5 عامل با 66/70 درصد تبیین واریانس کل و زمینه‌های سازمانی – مدیریتی 4 عامل با 10/65 درصد واریانس کل، بدست آمد. در نهایت، نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان داد که عوامل فرهنگ سازمانی با ضریب مسیر 258/0 و مهارت‌های حرفه‌ای با ضریب مسیر 721/0 اثر مثبت و معنی‌داری بر توانمندی اعضای هیأت علمی مورد مطالعه داشته‌اند در حالیکه عوامل سازمانی – مدیریتی با ضریب مسیر 062/0 اثر معنی‌داری بر توانمندی آنان نداشته است.
    Abstract
    Empowerment of human resources is one of the effective tools for increasing efficiency and optimum use of individual and group capacities and capabilities of individuals in order to realize organizational goals. Since the universities in every country are pioneer responsible for change and development, Expected of faculty members who are considered pillars of the main, to fulfill This momentous task the well-desirable that in order to obtain this important, Faculty members to improve teaching – learning skills should be empowered, to achieve this goal requires special training to do The duties and its role in creating a strong community suitably. Based on the problem, the objective of this descriptive- correlational research was to Identify and Investigate Effective Factors on Empowerment of Faculty Members of Iranian Agricultural Colleges. The statistical population of the study consisted of the faculty members of Iranian agricultural colleges (N=1837), out of which 317 people determined as sample using Morgan's sample table. The sample size was later increased to 404 people for enhancing precision of the study. To collect data, proportional stratified random sampling method. A questionnaire was the main tool of study. The validity of the questionnaire was approved by the judgment of a panel of faculty members of the department of Agricultural extension and education, University of Tehran who were assumed here as experts. In order to measure the reliability of the questionnaire, Cronbach Alpha coefficients were calculated for the main scales of the questionnaire which ranged from 0.78 to 0.92. The data were analyzed by SPSS-win16 and Lisrel8.8 software's. The results showed a correlation analysis between age, teaching experience, organizational culture, professional skills and organizational factors – management with the capability of faculty members studied the relationship is positive and significant. T-test results showed that there is a significant difference between the degree (MSc and PhD) and Degrees (inside and outside the country) faculty members in terms of ability level is 99 percent. Also the mean comparison test results (F), showed significant difference between the Academic Rank (Lecturer, Assistant Professor, Associate Professor and Professor) faculty members studied in terms of capability there. In order to Tabloid several operating variables, Factor analysis method was used. The results of this analysis showed that variables in the field of psychological empowerment 5 factor with 63/71 percent total variance explained, corporate culture 3 factor with 35/61 percent total variance explained, professional skills 5 Director with 66/70 percent of the total variance explained and Organizational fields - management 4 percent of total variance factor 10/65, were obtained. Finally Confirmatory Factor Analyze results showed that Organizational culture factors path coefficient 258 / 0 and professional skills with the path coefficient 721 / 0 have positive and significant effect on the ability of faculty members study, While organizational factors - management path coefficient 062 / 0 had no significant effects on their empowerment.