عنوان پایان‌نامه

بررسی زمینه های مشارکت بخش دولتی-خصوصی(public-private partnership) در اجرای پروژه های زیر بنایی کشور با استفاده از تحلیلSWOT و تدوین مدلهای عمومی قراردادی




    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1317;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43271
    تاریخ دفاع
    ۲۶ آبان ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    غلامرضا هروی

    مشارکت دولتی - خصوصی (Public-Private Partnership) از الگوهای نوینی است که در سه دهه¬ی اخیر نظر متولیان امور ساختار زیربنایی در کشورهای مختلف جهان به خود جلب نموده است. بدلیل نقاط قوت، از آغاز شکل-گیری، این الگوها در یسیاری از کشورها، بخصوص کشورهای در حال توسعه کاربرد داشته و با درگیر نمودن گسترده¬ی بخش خصوصی توانسته است نقشی کلیدی در مسیر توسعه¬ی زیربناها ایفا نماید. این الگوها که در سرتاسر جهان جهت توسعه¬ی بخش¬های مختلف زیربنایی از قبیل حمل و نقل (جاده، پل، تونل، راه¬آهن، بندر و فرودگاه)، ساختارهای زیربنایی اجتماعی (بیمارستان، مدرسه، زندان) و تسهیلات عمومی (تصفیه¬خانه، شبکه¬ی آبرسانی و جمع-آوری فاضلاب) بکار گرفته شده¬اند، در اشکال گوناگونی به اجرا در می¬آیند که از مهمترین آنها می¬توان به واگذاری، خرید انرژی، PFI (Private Finance Initiative) و گروه BOT (Build – Operate - Transfer) اشاره نمود. از مهمترین مباحث مطرح در الگوهای مشارکتی، تقسیم ریسک بین طرفین و روش¬های تأمین مالی در آنهاست که تناسب آنها با ویژگی¬های هر پروژه¬ی زیربنایی، بیشترین نقش را در موفقیت آن خواهد داشت. لذا تحقیق حاضر، پس از بررسی مختصر الگوهای مشارکت و ویژگی¬های عمده¬ی آن، به مروری بر شناسایی ریسک¬های پروژه و روش¬های پاسخ به آن پرداخته است. پس از آن، روش¬های تأمین مالی که در مشارکت کاربرد بیشتری دارند مورد بررسی قرار گرفته است. با وجود نیاز مبرم به توسعه و بازسازی ساختارهای زیربنایی، بررسی¬ها نشان می¬دهد، مشارکت در کشور ما بسیار نوپا بوده و راهی طولانی در جهت ورود جدی بخش خصوصی در عرصه¬ی مشارکت در پیش داریم. در این تحقیق با بکارگیری روش SWOT (Strength, Weakness, Opportunity and Threat)، تحلیلی بر وضعیت پروژه¬های مشارکتی در بخش آزادراه¬ها و نیروگاه¬ها و سپس راه¬کارهایی جهت ارتقای کیفی و کمی آن ارائه شده است. از آنجا که شرایط قراردادی، پس از انتخاب روش اجرا، مهمترین موضوع در مشارکت است، در آخرین بخش از تحقیق، با بررسی تعدادی از الگوهای قراردادی موجود در بخش¬های مختلف زیربنایی، یک مدل عمومی قرارداد، جهت قراردادهای مشارکت دولتی - خصوصی ارائه شده است.
    Abstract
    The Public – Private Partnership (PPP) is one of contractual agreement which has been used in the infrastructure industries all over the world. Over the last decade or so, private-sector financing through public–private partnerships (PPPs) has become increasingly popular as a way of procuring and maintaining public-sector infrastructure, in sectors such as transportation (roads, bridges, tunnels, railways, ports, airports), social infrastructure (hospitals, schools, prisons, social housing), public utilities (water supply, waste water treatment, waste disposal), government offices and other accommodation, and other specialized services (such as communications networks or defense equipment). The PPP structures are implemented in different types which their main ones are "Concession", "Power Purchase", "PFI (Private Finance Initiative)" and "BOT (Build – Operate - Transfer)". The most important aspects in PPP are the contractual risk allocation between partners and the project finance methods. This research has studied the PPP contractual agreement structures and has tried to review the main topics of risk identification and risk allocation. Furthermore, the project finance methods have been studied. Nevertheless Iran’s high demand in development of public infrastructures, surveys represents that PPPs are very immature in Iran and still we have a prolong way to reach private sectors serious partnership in the infrastructure projects in Iran. In this research, using the SWOT analysis (Strength, Week, Opportunity, and Threat), it has been tried to evaluate PPPs status in the highway construction and the power generation sectors and then offer some strategies for quantitative and qualitative improvement of PPPs agreement in Iran. Contract agreement provisions are the most important aspect after choosing the projects procurement system, so in the last part of the research, an exhaustive framework of general provision conditions of PPP contractual agreements have been studied and developed for infrastructure projects.