عنوان پایان‌نامه

بررسی تحول ادبیات داستانی کودک و نوجوان در ایران و تحلیل آن از سال ۱۳۴۰تا امروز



    دانشجو در تاریخ ۰۷ شهریور ۱۳۹۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تحول ادبیات داستانی کودک و نوجوان در ایران و تحلیل آن از سال ۱۳۴۰تا امروز" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبان و ادبیات فارسی
    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4589;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81416;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4589;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81416
    تاریخ دفاع
    ۰۷ شهریور ۱۳۹۶
    دانشجو
    حسین المرعی
    استاد راهنما
    علی اصغر باباسالار

    کتاب‌های داستانی، یکی از مهم‌ترین نوع از کتاب‌های کودکان و نوجوانان و مؤثرترین آن‌ها در روح و فکر فرزندان به شمار می‌آیند. کودکان و نوجوانان از طریق داستان‌ها با محیط پیرامون خود آشنا می‌شوند و هر داستان می‌تواند فضایی را به وجود آورد که او، هنگام رویارویی با نمونه‌های واقعی، رفتار و واکنش مناسبی از خود نشان دهد. بررسی و تحلیل داستان‌های کودکان و نوجوانان، موجب شناخت نقاط قوّت و ضعف این آثار می‌شود و راهکارهای تازه‌ای را در اختیار نویسندگان و پژوهشگران این حوزه قرار می‌دهد. این پژوهش در صدد بررسی و تحلیل ادبیات داستانی کودک و نوجوان در دو دوره است؛ دوره اول از سال 1340 تا 1357هـ.ش و دوره دوم از سال 1357هـ.ش تا امروز.به این منظور، چهل و هفت داستان کودک و نوجوان، شامل بیست و دو اثر منتخب قبل از انقلاب و بیست و پنج اثر منتخب بعد از انقلاب مورد بررسی قرار گرفته است که از بهترین آثار این دو دوره محسوب می‌شوند.نویسندگان دوره اول(1340 تا 1357هـ.ش) اعتقادات سیاسی و انقلابی خود را در قالب داستان‌های نمادین ابراز کرده‌اند, آثار داستانی آن‌ها استعاری و رمزی است, آثار ترجمه‌ای در این دوره، سیر افزایشی داشته است, داستان‌های واقعی کاهش یافته و در مقابل، بر تعدادافسانه‌ها افزوده شده است, زبان و نثر نامناسب است, تعداد آثار مناسب کم است, نویسندگان در دوره اول، مثبت‌گرا هستند و امید به بهتر شدن اوضاع دارند و خوانندگان را به اصلاح شرایط خود و جامعه به پشتوانه اتحاد و دانایی، تشویق می‌کنند و زبان این داستان‌ها، تحت تأثیر اوضاع سیاسی آن زمان است و در عین روان بودن و سادگی، نمادین است و در نتیجه، ذهن کودک را به فعالیت وا می‌دارد. اما ویژگی‌های ادبیات داستانی بعد از انقلاب در سه برهه قابل تقسیم است. بره? اول (1358 تا 1368هـ.ش): تنوع در مضمون، گرایش به قالب واقع‌گرا، افزایش کیفی و کمی آثار، رشد داستان تألیفی، رشد تصویرگری و حرکت‌های اولیه در نقد و پژوهش است. ویژگی‌های بره? دوم (1368 تا 1373هـ.ش): گرایش به قالب فانتزی و داستان بلند، تغییر در موضوع و محتوا و رشد تصویرگری است. ظهور نوع جدیدی از ارتباط با مخاطبان، غلبه داستان¬های ترجمه بر داستان¬های تألیف, رشد نقد و پژوهش، افزایش جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها، رشد تشکل‌های غیر دولتی در این حوزه از مهم‌ترین ویژگی‌های دوره سوم، یعنی از سال 1373هـ.ش تا به امروز، است. نویسندگان بعد از انقلاب در آثار خود، به تقویت روحی? خود باوری، ایثار، مقاومت و نشان دادن شکوه انقلاب اسلامی به کودکان و نوجوانان پرداخته‌اند و واژه‌ها و اصطلاحات انقلابی، مذهبی و اجتماعی در این آثار دیده می‌شود. کلید واژه‌ها: ادبیات داستانی، کودک و نوجوان، ده? چهل وپنجاه (قبل از انقلاب)، بعد از انقلاب.
    Abstract
    Fictions and novels appear to beone of the most important for children and adolescents and have a great effect on their mind and soul. It helps them get familiar with their environment and each story can create a space in which the child and adolescent can learn how to react and behave appropriately when facing the real life events. Examining and analyzing every story results in having a better view of its positive and negativeeffects, as well as revealing new paths to other writers and researchers on this subject. This studyhas focused its attention on examination and analysisChildren and adolescents’literature in two periods of time; Firstly, from 1962 to 1979 and secondly, the post-revolutionary period.Forty-seven children books were chosen; twenty-two of which written in the first mentioned period while the other twenty-five were written after Islamic revolution, all the chosen pieces of work are consideredamongst the best of their kind in children and adolescents’ literature of their own era. The writers of first period (1961-1978) have expressed their political and revolutionary beliefs through symbolic tales in a way that their stories are full of symbols and metaphors. translation seem to beincrease andwhile less non-fictions are written; more legends have merged with somehow poor language and prose and accordingly appropriate novels are few. The authors of this era have optimistic views hoping for a brighter future and encourage their readers to amend their lives and society by wisdom and unity. Language of the stories is evidently affected by political climate of the day and while it is fluent and easily comprehensible, it is also symbolic and helps the children’s mind to increase activity and ponder. Nevertheless, the children and adolescents’ post-revolutionary literature can be categorized into threemain periods; first period (1979-1989) is characterized by variety in subjects, realistic views, increase in quality and quantity of children’s tales, increased number of original stories,improved visualization and impressive steps in critiques and study of the stories. In the second period(1989-1994), stories tend to be more fictional and more novels have emerged.A tangible change in subjects and contents and better visualization can also be observed. The development of audience engagement techniques, increased number of translated stories comparing to originally written ones, further growth in critiques and research, emergence of festivals and exhibitions as well as the formation of NGOs in this regard can be mentioned as most important characteristics of the third period, starting from 1994 and is still ongoing. Post-revolutionary authors have addressed features like self-esteem, sacrifice, resistance and making the magnificence of Islamic revolution known to children and adolescents and have fostered revolutionary, religious, and social vocabulary and terms in their works. Keywords:Fiction, child and adolescent, the 1960’s and 1970’s prerevolutionary decades, post-revolution