عنوان پایان‌نامه

نظریه عنوان در رمان معاصر عربی و فارسی



    دانشجو در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نظریه عنوان در رمان معاصر عربی و فارسی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبان و ادبیات فارسی
    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4609،;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81649;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4609،;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81649
    تاریخ دفاع
    ۲۶ شهریور ۱۳۹۶
    دانشجو
    عماد خلف
    استاد راهنما
    منوچهر اکبری

    عنوان هر اثر، پرسشی است که متنْ عهده¬دار پاسخ به آن است. عنوان، نقش چلچراغی را بازی می¬کند که دالان¬های تاریکِ متن، یا دست کم کمی از آن، را روشن می¬گردانَد. در پژوهشِ پیش¬رو، عنوان، نظریه¬ی عنوان که در سرزمین فرانسه سر بر کشیده، تعریف عنوان، کارکردهای عنوان، اهمیت آن و تبانی عنوان با همسایه¬های خود، یعنی طرح روی جلد، گزین¬گویه و سرآغاز متن، مورد بررسیقرار می-گیرد. سپس دگردیسی¬های عنوان¬های دو رمان معاصر عربی و فارسی در دوره¬های مختلف، از عناوین رمان¬واره¬های تاریخی-اجتماعی گرفته تا عنوان¬های پیشامدرن، عناوین مدرنیستی و پسامدرنیستی را به اجمال بر می¬رسیم. دو عنوان سمفونی مردگانِ عباس معروفی از میان عناوین فارسی و قابیل .. کو برادرت هابیل؟ از ابراهیم الکونی، رمان¬نویس لیبیایی، از بین عنوان¬های عربیْ برگزیده و به تفصیل، تحلیل و تجزیه شده¬اند تا مبانی نظریه¬ی عنوان بر آن¬ها پیاده شود. نهایتاً نتیجه¬گیری در مؤخره¬ی پژوهش می¬آید و یافته¬ها را ذکر می¬کند. پرسش¬های اصلی این پژوهش از این قرارند: 1. عنوان در مطالعات نقد ادبی چه اهمیتی و چه کارکردهایی دارد؟ 2. عنوان، چه رابطه¬ای با پیرامتن¬ها دارد؟ 3. عنوان، چه پیوندی با متن و کلاً با جهان کتاب دارد؟ و 4. عنوان در میزان انتشار متن / اثر تا چه اندازه¬ای تأثیرگذار است؟ کلیدواژه¬ها: نظریه¬ی عنوان، کارکردهای عنوان، عنوان-های رمان معاصر فارسی و عربی، سمفونی مردگان، قابیل .. کو برادرت هابیل؟
    Abstract
    The title is a question and the text its answer. The title is the light that illuminates the passageways of the text or at least part of it. In this thesis, I introduce the title and its theory that emerged in France and its definitions, functions and importance as well as the collaboration of the title and the cover photo, epigraph and textual beginnings. Then I examine the transformation of the title in both the Arabic and Persian novels in its various stages starting with the titles of the early historical-social novels to the pre-modernist, modernist and post-modernist ones. I chose two titles, one is Persian and the other Arabic: Symphony of the Dead, by Abbas Maroufi and Cain, Where is your Brother Abel? by the Libyan novelist Ibrahim Alkoni and examine them in detail from the perspective of title theory. Finally, in the conclusion I present the outcomes of this research. The main research questions are: 1. What is the importance of Title in literary criticism studies and what is its functions? 2. What is the relationship between title and paratexts? 3. What is the relationship of the title to text and books in general? 4. To what extent does the title affect books’ circulation? Key words: title theory, titles of the contemporary Iranian and Arabic novel, Symphony of the Dead, Cain, Where is your Brother Abel?