عنوان پایاننامه
ترجیحات و نبوی در مباحث مناکحات از کتاب منهاج
- رشته تحصیلی
- فقه شافعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1789ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43176
- تاریخ دفاع
- ۰۸ دی ۱۳۸۸
- دانشجو
- محمدسعید بازرگان
- استاد راهنما
- محمدعادل ضیائی
- چکیده
- چکیده : کتاب« منهاج الطالبین» تألیف ابو زکریا یحیی بن شرف نووی یکی از متون معتبر و مفتی به در مذهب شافعی، تلخیصی از کتاب «المحرر» رافعی قزوینی است که ترجیحات و زیاداتی نسبت به متن محرر دارد واین ترجیحات ،غالبا متوجه آرای اصحاب وجوه به ویژه امام رافعی وگاهی نیز متوجه قول قدیم وجدید امام شافعی می باشد. نووی که از فقیهان برجسته قرن هفتم هجری است محدثی توانا بوده و بسیاری از ترجیحات او مستند به احادیث صحیح است. مانند: ترجیح ازدواج کسانی که وقت خود را برای عبادت، اختصاص نکرده اند نسبت به ترک آن. و برخی از ترجیحات وی مبتنی بر حدیث صحیح و صریح نیست، بلکه از طریق قیاس و بنا به قراین و استنباط از دلایل غیرصریح یا به تبعیت از بعضی فقهای شافعی، دست به ترجیح زده است. مانند ترجیح بطلان نکاح توسط وکیل مُحرم، به تبع خود مُحرم چرا که عقد نکاح توسط خود محرم، باطل است پس عقد وکیل به طریق أولی باطل است. به نظر می¬رسد تعدادی از این ترجیحات ایشان محل تأمل باشد.مانند حرمت نگاه کردن به امرد(نوجوان مذکر) در صورت عدم ترس از فتنه ومیل جنسی. بعضی از زیادات امام نووی نیز قیدهایی می¬باشند که در اصل در کتاب محرر وجود داشته وبعداً حذف شده اند، که امام رافعی آنها را در کتاب « فتح العزیز» آورده است. مانند: وقوع طلاق مست (سکران). بعضی دیگر، قیودی است که امام رافعی به آنها اشاره نکرده است.مانند: (واضحا) در عبارت « ولو وجده خنثی واضحا فلا فی الأظهر». نووی وجه زیادات و ترجیحات مذکور را در کتاب «دقائق المنهاج » مطرح کرده است . این پایان نامه مشتمل بر یک مقدمه، چهار فصل و نتیجه گیری است در فصل اول پس از شرح حال امام نووی وبیان ویژگی¬های کتاب منهاج الطالبین، اصطلاحات رایج در مذهب امام شافعی توضیح داده شده است، در فصلهای دوم تاچهارم به ترتیب، زیادات وترجیحات امام نووی در مباحث نکاح، صداق ، خلع، طلاق، رجعت، عده و نفقات مورد بررسی قرار گرفته است .
- Abstract
- menhaj oll talbin,s book is one of the creditable books of nawawi who is a mufti pronouncer in the shafeian,s veligion that is summary from the book of al-moharar that has been written by"rafeie ghazvini" that has a same moke extras and pxefers to the "moharar,s" context since "nawawi" was a powerful how study discourle mohadeth mist of his prefers are suported by correct hadith discovrse such as prefer to abserver afas in stead of a death person and essentiality of taking savant noumbers of person,s ody on the earth when he is praying. some of the shafeian,s religious jurisprudence(foghaha) do prefer boycott obaning use of gold and silverexpect the vessels of eating and drinking and refer essentiality anoihting fore arm on the allution with earth or sand or to of his prefers such as this are point to meditate some of his extra notes are cramps that were essentially on the book of "moharar" and later to be omit. this is coming in the fath-ol-aziz book,s by "im mam rafei" for examrel using and adopting gold or silver or to exibitting fridays prayer the other things are the cramps that "immam rafei" was n,t to make assing: such as the word "jamed"(solid) on the expression kole tahere ghaleon lelnejasate ghaira mohtaeam nool has to set extras and prefers on the book of "daghayeghol-menhaj". this thesis is organized from five chapiter and puls counclusion in the first chapiter after the writing the bioyraphy of nawawi and expkess attribution of the book of menhaj-ol-tallein" we have explainedthe shafeian, religion common terms and in the chapiter two to five we are taking systematically the extras and prefers of nawawi on the subject of uncleans and ceremonious, paper,zakah,corpses,fasting and piligrimatet to mecca (hai) to considered. key words:nawawi,menhaj-ol-tallebin,al-moharar.extra prefers,correct,scantiness,etce.