عنوان پایان‌نامه

بررسی اسقاط جنین در فقه اسلامی



    دانشجو در تاریخ ۰۱ دی ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی اسقاط جنین در فقه اسلامی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فقه شافعی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1784ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42929
    تاریخ دفاع
    ۰۱ دی ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    جلیل امیدی

    چکیده به هر عمل عمدی یا غیر عمدی که منجر به خروج جنین از رحم طبیعی یا شرایط آزمایشگاهی شود اسقاط جنین می گویند، فقها و حقوقدانان آنرا جرم دانسته و برایش مجازات در نظر گرفته اند و در اینکه مرتکب اسقاط جنین پدر، مادر، پزشک و یا افراد غیر باشد فرقی نیست، اما در صورتی که خروج جنین بدون دخالت عامل انسانی صورت گیرد سقط جنین نام دارد، جرم نیست و مجازاتی در پی ندارد، فقها و حقوق دانان برای اسقاط جنین ارکان، اقسام، انگیزه ها و آثار گوناگونی برشمرده اند، اسقاط جنین با توجه به قصد مرتکب به عمد، شبه عمد و خطای محض تقسیم می شود، بر خلاف جمهور فقهای حنفیه، مالکیه و شافعیه، ظاهریه و امامیه قتل عمدی را در جنایت بر جنین قابل تصور می دانند، در قانون ایران، مواد 622 و 623 قانون مجازات اسلامی مصوب خرداد 1375 به اسقاط عمدی جنین اختصاص داده شده است، در مواردی که اسقاط جنین صورت می گیرد آثاری بهمراه دارد که برخی از این آثار متوجه مادر شده و برخی دیگر جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد، جمهور فقها اتفاق نظر دارند، روح در جنین بعد از چهار ماهگی دمیده می شود، فقها احکام اسقاط جنین را در دو جایگاه احکام تکلیفی و احکام وضعی مورد بررسی قرار داده اند، اقوال فقها را قبل از ولوج روح می توان به سه دیدگاه اساسی تقسیم کرد: 1- جمهور حنفیه، شافعیه و حنابله اسقاط جنین را قبل از نمایان شدن اعضای انسانی جایز می دانند 2- مالکیه، ظاهریه، محمد غزالی از شافعیه، ابن تیمیه، ابن جوزی و ابن رجب از حنابله و امامیه اسقاط جنین را از لحظه انعقاد نطفه حرام می دانند 3- برخی دیگر از فقهای مذاهب اسلامی اسقاط جنین را قبل از ولوج روح جایز می دانند، عامه فقهای مذاهب اسلامی اسقاط جنین بعد از ولوج روح حرام دانسته، مگر در صورتی که وجود جنین حیات مادر را به خطر اندازد، حقوق ایران اسقاط جنین را در هر یک از مراحل تکامل جرم دانسته و برای آن مجازات مالی در نظر گرفته است، قصاص از احکام وضعی اسقاط جنین محسوب شده و جمهور فقهای امامیه و ظاهریه معتقدند در صورتی که شخصی عمداً بعد از ولوج روح مرتکب اسقاط جنین شود مستوجب قصاص است، اما جمهور فقهای مذاهب دیگر تنها معتقد به ضمان مالی هستند و با توجه به عمد یا غیر عمد بودن جنایت، جانی و یا عاقله او را مسئول پرداخت غرامت می دانند، هرگاه جنین بعد از ایراد جنایت، مرده از شکم مادر خارج شود غره به
    Abstract
    Abstract Every advertently or inadvertent action that is led to oozing the fetus of the womb or laboratory conditions is call miscarriage. The jurists and lawyers knows that a crime and contevaplate punishment for it. And there is no difference who committed the crime, father, mother, doctor or others. But if it is accomplished without man interference, it's called abortion. Abortion is not a crime and has no punishment the jurists and lawyers have enumerated different, pillars, kinds, motives and effects. According to the intention of perpetrator, miscarriage is divided to: advertent, advertentoid mere sin. Against the public of the jurists of Hanafite, Hanbalite, Malakite and Shafiite, Zaheriye and Imamate conceive miscarriage killing. According to Iran laws, 622 and 623 articles of Islamic Penal code, approved in 1375, khordad were allotted to advertently miscarriage. Miscarriage has some effects on mothers and society; too most of the jurists believe that after four months soul is inspired The jurists consider enacmental and proposal sentences for miscarriage Sentences. The jurist's words before inspiration can be divided in three parts: 1- the public of Hanafit, Shafiite and Hanabalite consider permissible miscarriage before the looming of human limbs. 2- Malecite, Zaheriye and Imamate, Mohammad Ghazzali (shafiit), EbN Teamiye, EbN Jouzi and EbN Rajab (Hanabelite) and Imamiye declare miscarriage unlawful if the sperm clotted. 3- Some of the jurists consider miscarriage permissible before inspiration the public. Of the jurists declare miscarriage unlawful after soul inspiring, except, the fetus endangers mother's life. Iran laws consider miscarriage crime in each stage of growth and contemplate financial punishment for it. Retaliation is counted among enacmental sentences and public of Emamiye and Zaheriye jurists believe if a person advertently committed miscarriage after inspiration, he/she should be retaliated, but public of another religions jurists only b