عنوان پایاننامه
تحلیل حقوقی آزادی تشکیلات اجتماعات و راهپیمایی ها در حقوق اساسی ایران
- رشته تحصیلی
- حقوق عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001433;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61131
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- ریحانه صالحی
- استاد راهنما
- عبدالرضا علیزاده
- چکیده
- یکی از اساسی ترین نیازهای فطری بشری، نیاز به معاشرت و همدلی با سایر افراد جامعه میباشد. خداوند عزّوجلّ «آزادی» را در انسان به ودیعه گذاشت تا بتواند با اختیار خود، در هر زمان و مکانی، به سایر انسانها بپیوندد. قانونگذار جمهوری اسلامی ایران، آن گاه که بر پایهی خواست ملّت، مبانی نظام و اساس قوانین جامعه را بر مبانی و موازین اسلامی قرار داد، پذیرفت که انسان ها بتوانند، برای تبادل آرا و نظرات خود و بیان مطالباتشان، اجتماعات قانونی موقّتی تشکیل دهند. محور اصلی پژوهش ما، شرح این آزادی درنظام حقوقی کشورمان، بر پایهی تحلیل اصل 27 قانون اساسی میباشد. در کشور ما، بر اساس اصل 27 برای تشکیل اجتماعات موقّتی یا عمومی، دو شرط عدم حمل سلاح و عدم اخلال به مبانی اسلام، به جهت عدم اخلال به دینی که اساس نظام جمهوری اسلامی میباشد و عدم لطمه به امنیّتی که از حقوق اساسی افراد ملّت میباشد، لازم و ضروری می باشد. امّا این بدان معنی نیست که هر اجتماعی که با رعایت این دو قید، شکل بگیرد، قانونی می باشد. لطمه به نظم و امنیّت عمومی یا استقلال و وحدت ملّی چیزی نیست که بتوان، در راه اعمال آزادی افراد از آن گذشت. شاید به همین علّت باشد که با وجود عدم تصریح در قانون اساسی، برای تشکیل راهپیمایی، که از بارزترین مصادیق تشکیل اجتماعات موقّتی در کشور ما میباشد، ضرورت اطّلاع وزارت کشور، الزامی بیان شده است تا در مجرای نظارتی آن، از حصول این موارد، اطمینان خاطر کسب شود. به نظر میرسد که قانونگذار، برای تشکیل اجتماعات و راهپیماییها، نباید برخلاف صریح قانون اساسی، اطّلاع یا دریافت مجوّز از وزارت کشور را الزامی کند و اگر در این راستا هدف عدم اخلال به نظام و مبانی اسلامی را دنبال می کند، شایسته است در مدار قانون اساسی (چه از طریق وضع اصل جدید در این باره و چه از طریق تفسیر قانونی شورای نگهبان در رابطه با این اصل) راه را بر روی ایجاد موانع قانونی جهت اِعمال آزادی تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها، ببندد. کلمات کلیدی: اجتماعات، مجوّز، مبانی اسلام، راهپیمایی، آزادی .
- Abstract
- On e o f m an s m o s t fu n d am en t al n e ed s is t o b e s o ciab le an d comm u n io n towards o t h e r m em b er s in t h e s o cie ty. Wh en Th e Lo rd cr e at ed m an kin d h e en t ru s t ed t h em wit h fr eed om s o that t h ey wo u ld b e ab le t o com m u n icat e wit h o t h er h um an b e in gs a t an y t im e or p la ce ; o f co u r s e, with t h e ir own will. Th e Is lamic r ep u b lic o f Ir an s legis la to r s , b a s ed o n t h e ca ll o f t h e p eo p le , a ccep t ed Islamic principles as the principles an d r u le s o f t h e s o cie t y s o t h a t t h ey wo u ld b e ab le t o form lega l a n d temporary gatherings to express their opinions and demands. Our main goal of this r e s e a r ch is t o exp la in t h is fr e ed om in o u r co u n t ry s legal s ys t em b a s ed o n t h e analysis o f t h e 27th constitution. In o u r cou n t r y, b a s ed o n t h e 27th constitution, to fo rm t em p or a r y or p u b lic gathering, two co n d it io n s 1 ab s en ce o f an y we ap o n s and 2 n o d is ru p t io n to t h e p r in cip le s o f Is lam is n e ce s s a ry s o t h a t n o d iso rd e r t o t h e r e ligio n t h a t is t h e b a s is o f t h is co u n t ry an d n o h arm t o t h e s e cu r ity o f t h e co u n t ry wh ich is t h e cit iz en s fu n d am en t al r igh t is in flict ed . Bu t t h is d o e s n t m e an that any gathering t h a t is fo rm ed an d comp lia n t t o t h e s e two s t ip u la t io n s is a legal an d fr e ed om s e ekin g com m u n ity. Dam agin g p u b lic ord er an d / o r s e cu r ity, or t h e n a t io n s fr e ed om, in d ep en d en ce o r u n it y isn t s om e t h in g t h a t o n e can s imp ly p a s s by fo r t h e fr e ed om o f p eop le. Pe rh ap s , fo r t h is r ea s o n , t h e re n ot b e in g these s t ip u lat e s in t h e co n s t it u t io n for d emo n s t ra t io n s , fo r in s t an ce - wh ich ar e t h e m o s t o b vio u s exam p le s o f t em p or a ry com m u n ity a s s emb ly - it is co u n t ed a s necessary t o in fo rm t h e min is t ry o f in t e r ior o f t h e s e m a t t e r s to b e a s s u r ed o f t h e o u t com e in the superintendence. It s e em s t h at legis lat o r s s h o u ld n t ob lige p r evio u s n ot ice o r p e rm it , wh ich is cle ar ly co n t r ary t o law, from t h e min is t ry o f in t e r io r fo r u p r is in g a s s em b lie s an d d em o n s t r at io n s . If t h ey d o wis h t o co n t in u e o n t h is p a t h to n ot p e rm it d is o rd e r to t h e s ys t em an d Is lam ic p r in cip le s it is wor t h y (wh e t h er through the principles of this matter or legal interpretation of the guardian council in co n n e ct io n wit h t h is p r in cip le ) t h at t h ey s h o u ld ju s t clo s e t h e d o o r to lega l oppositions to exert freedom and forming assemblies and demonstrations. Key Terms: ga th e r in gs , p e rmit , Is lamic p r in cip le , d emon s t r a t ion s , freedom.