عنوان پایان‌نامه

شناسایی نقش خدمات دولت الکترونیک در شناخت ایده های کارآفرینانه: مورد کاوی شرکتهای تجاری کوچک و متوسط مشاوره ای در صنعت IT شهر تهران




    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 279;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53887
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۰

    با رشد و پیشرفت روز افزون فناوری، شاهد شکل گیری و توسعه مفاهیم تازه ای همچون دولت الکترونیک می باشیم. از سویی در دنیای متغیر و پویای امروزه، الگوها و روندهای متعارف و معمول نمی توانند کارایی چندانی داشته باشند و نیاز به کارآفرینی و ابتکار و نوآوری روز به روز بیشتر به چشم می آید. همانطور که می دانیم بنگاه های تجاری کوچک و متوسط، سهم عمده ای از نوآوریها را بر عهده دارند. در پژوهش حاضر، هدف اینجانب پاسخگویی به این سوال بوده است که، با توجه به مقدم? فوق الذکر، فناوری نسبتا نوپای دولت الکترونیک و خدمات آن، چه کمکی به این بنگاه ها در شناسایی ایده ها و زمینه های تازه برای رشد و پیشرفت هر چه بیشتر می کند. به منظور پاسخگویی به این سوال، پژوهش حاضر در دو فاز کیفی و کمی انجام شده است. در فاز کیفی از برخی از صاحب نظران دولت الکترونیک و تعدادی از مالکان/ روسای بنگاه های کوچک و متوسط فعال در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، خواسته شده است که دربار? دیدگاه خود در این زمینه توضیحاتی بدهند. در فاز کمی با استفاده از روش پرسشنامه سوالاتی در راستای اهداف تحقیق از نمون? تصادفی منتخب پرسیده شده است. نتایج کسب شده حاکی از نقش مثبت خدمات دولت الکترونیک در شناسایی ایده ها و زمینه های تازه توسط این بنگاه ها می باشد. همچنین اکثریت اعضای جامع? مورد بررسی به نقش تسهیل کنند? دولت الکترونیک در انجام امورات کاری اذعان داشتند. در عین حال نگرانی و دغدغ? عمد? آنها ناشی از مشکلات و کاستی های موجود در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور و بخصوص اینترنت بود. واژگان کلیدی: دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات، سازمان های تجاری کوچک و متوسط، اید? کارآفرینان
    Abstract
    Regarding the ever-increasing development of technology nowadays, new ideas and concepts, like eGovernment, come into life. On the other hand, in such a circumastances, common and traditional concepts can not be efficient enough; therefore, a need for entrepreneurship and creativity increasingly grows. As it is known to us all, we owe much of the creativity that is done to SMEs. In this research, my aim is to provide an answer to the question whether the new technology of eGov can help SMEs grow and develop. In order to answer this question, this research was done in two phrases: qualitative phrase, and quantitave phrase. In the qualitative phrase, knowledgeable and expert people in the area of eGov and also managers/ owners of SMEs active in the selected industry were asked to express their opinions and viewpoints about the field of this research. In the quantitative part, the selected sample was asked to fill in a questionnaire. Results shown after analyzing these two parts indicate a positive impact of eGov services on SMEs` identification of new ideas. Also, the majority of the sample of this research believed that eGov services can facilitate SMEs work flow. Although, most of these people`s concern was about problems and deficiencies like the infrastructure of internet and information and communication technology in Iran. Keywords: eGovernment, Information and communication technology, Small and medium sized enterprises, Entrepreneurial idea.