عنوان پایان‌نامه

شناسایی مولفه های تفکر استراتژیک و رابطه آنها در بهبود فرایند تصمیم گیری مدیران:مطالعه موردی درسازمان حمایت مصرف کنندگان وتولیدکنندگان




    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52558;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001473
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۰

    پژوهش حاضر به منظور شناسایی مولفه های تفکر استراتژیک وبررسی تاثیرآن بر بهبود تصمیم گیری مدیران انجام شده و از نظر هدف، کاربردی واز نظر ابزار گردآوری اطلاعات، از نوع توصیفی- پیمایشی می باشد. در این پژوهش ابتدا مفاهیم و مدل های تفکر استراتژیک و فرآیند تصمیم گیری مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند که بر این اساس، شش مولفه "استفاده از ایده ها و راه حل های جدید"، "فرصت طلبی"، "خلاقیت"، "تفکر سیستمی"، "تفکر در زمان" و"اثر بخشی" به عنوان مولفه های اصلی تفکر استراتژیک و چهار مرحله "تشخیص و شناسایی مشکلات"، "یافتن راه حل های ممکن"، "انتخاب بهترین راه حل" و "ارزیابی راه حل" به عنوان مراحل اصلی فرآیند تصمیم گیری تعیین گردیده و سپس شاخص ها و فرضیه های تحقیق در زمینه تاثیر مولفه های تفکر استراتژیک بر فرآیند تصمیم گیری مورد بررسی قرار گرفته و سپس مدل مفهومی تحقیق استخراج گردید. پس از تدوین مدل مفهومی، در جمعآوری اطلاعات جهت پاسخگویی به سئوالات تحقیق، از پرسش نامه محقق ساخته استفاده گردید که روایی آن با استفاده از نظر خبرگان و انجام پیش آزمون در بین تعداد ده نفر از اعضای جامعه مورد مطالعه و پایایی آن در یک نمونه 73 نفری با ضریب آلفای 0.942 مورد تایید قرار گرفته و در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان (از سازمان های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت) توزیع و جمع آوری گردیده بود.از نظر افراد نمونه مشخص گردید که مولفه های تفکر استراتژیک بر فرآیند تصمیم گیری تاثیر مثبتی دارند.در ضمن بر اساس آزمون فریدمن مشخص گردید که از میان مولفه ها "فرصت طلبی" بیشترین تاثیر و "خلاقیت" کمترین تاثیر را بر فرآیند تصمیم گیری دارند. کلمات کلیدی: تفکر استراتژیک، تصمیم گیری، استفاده از ایده ها و راه حل های جدید، فرصت طلبی، خلاقیت، تفکر سیستمی، تفکر در زمان و اثر بخشی
    Abstract
    This study has been done to identifying components of strategic thinking and its impact on management decision making. The purpose is applying and the collected data tools is descriptive – survey. In this study,initially the concepts and models of strategic thinking and decision-making process were studied and in according to it, the six components "the use of new ideas and solutions", "opportunism", "creativity", "System Thinking", "Thinking in Time" and "effectiveness" as the main components of strategic thinking and four phases "detection and identification of problems", "finding possible solutions", "choosing the best solution" and "evaluation of solution" as the main stages of the decision-making process were determined. So Indicators and Assumptions of research about the impact of the components of strategic thinking on decision making process were studied and then conceptual model for the study were extracted. After developing conceptual model, in order to collect datas to answer research questions, the questionnaire was used; that its validity and reliability with the experts and do a pre-test has been done between 10 people of the sample members of society and its durability on a sample of 73 people with alpha coefficient of 0.942 was approved and the questionnaires were distributed and gathered in the Organization of Protecting Consumers & Producers. In terms of the samples views, it was proven that the strategic thinking components have a positive impact on decision-making process. Mean while, based on the Friedman test,it was determined that "opportunism" has the greatest and “creativity" has the least impact on decision-making process. Key Words: Strategic thinking, decision making, use of new ideas and solutions, opportunism, creativity, systems thinking, thinking in time and effectiveness