عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه میان مدیریت دانش مشتری و تمایل خرید به صورت الکترونیکی



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه میان مدیریت دانش مشتری و تمایل خرید به صورت الکترونیکی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52133
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
    دانشجو
    نوین هاشمی
    استاد راهنما
    نسترن حاجی حیدری

    با توجه به اهمیت و کاربرد روز افزون تجارت الکترونیکی در دنیای امروز که به دلیل ظهور اینترنت و تغییر نحوه و میزان دسترسی افراد و شرکت ها به اطلاعات به وجود آمده است، در تحقیق حاضر تلاش شده تا رابطه میان مدیریت دانش مشتریان و تمایل خرید آنان به صورت الکترونیکی که از مهمترین مباحث در تجارت الکترونیکی و طراحی وب سایت های کارآمد هستند، بررسی و پیشنهاداتی کاربردی ارائه گردد. جهت بررسی تأثیر مدیریت دانش مشتری بر تجارت الکترونیکی، پرکاربردترین ابزارهایی که به منظور مدیریت دانش مشتری روی وب سایت ها قرار می گیرند (پایگاه های داده مشترک، مخازن اسناد، برنامه های کاربردی جریان کار و فروم های گفتگو) مدنظر قرار داده شده اند. بدین منظور ابتدا پیشینه تحقیقات انجام شده بررسی و سرفصل ها تشریح شده اند. در ادامه به کمک مدلی مفهومی که از تحقیقات پیشین اقتباس شده، روابط میان متغیرهای مؤثر و فرضیات تحقیق تبیین شده اند. داده ها به کمک پرسشنامه در دو جامعه (دانشجویان و اعضای باشگاه مشتریان الکترونیکی بانک ملت) جمع آوری شده تا تأثیر شناخته شده بودن نوع خدمات یا محصولات روی وب سایت و شرکت ارائه دهنده محصولات یا خدمات میان مشتریان ، بر مدل، بررسی گردد. سپس به کمک روش های آماری از جمله همبستگی، تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر در نرم افزارهای SPSS و LISREL، داده ها مورد آزمون قرار گرفته و نتایج این بررسی ها به شکل جداول و شکل در اختیار خوانندگان قرار گرفته است و توضیحات لازم در هر قسمت آورده شده است. به طور خلاصه میزان ریسک ادراک شده ناشی از هر کدام از ابزارهای مدیریت دانش مشتری در خرید الکترونیکی، در اکثر موارد متفاوت بود، و با تمایل به خرید الکترونیکی از سوی کاربران رابطه معنادار و منفی داشت. ریسک پذیری به عنوان عاملی که تأثیری معنادار بر میزان ریسک ادراک شده داشته باشد شناخته نشد ولی تأثیر دانش در مورد اینترنت بر ترجیح اینترنت و ترجیح اینترنت بر تمایل به خرید الکترونیکی مثبت و معنادار بود. در انتها نتیجه گیری نهایی در این تحقیق با تقصیل بیشتری انجام شده و پیشنهاداتی برای انجام تحقیقاتی در آینده و همچنین پیشنهاداتی کاربردی برای افزایش اثربخشی مدیران در به کارگیری وب سایت های کارمد در مدیریت دانش مشتریانشان ارائه گردیده است. واژگان کلیدی: مدیریت دانش مشتری، تجارت الکترونیکی، تمایل خرید الکترو
    Abstract
    Because of the ever increasing importance and application of E-commerce in todays' world and the growing usage of internet, the ways and amount of accessing to the information have changed. In this study we are trying to investigate the relationship between customer knowledge management tools on a website and online purchase intention of the customers, which are important concepts in designing and applying an effective website.consequently we proposed applicable suggestions for the firms.For this purpose, previous researches were studied and with the help of a model that was extracted from the litreture, relationships between variables were investigated and the hypothesis were defined. Data in this study were gathered throw two questionnaires from two different societies (Students and online customers who are members of the Mellat bank's Club) and were analyzed using statistical analysis. Two main programs used in this study, were SPSS and LISREL. Results were proposed in the form of tables, graphs, etc and explained in each section. In sum, it was found that amount of perceived risk of each CKM tool on a website is distinct from each other, though there was two exeptions among the students. Perceived risk had negative and significant effect on online purchase intention of the customers. Risk preference of the customer didn’t find to have significant effect on the amount of risk perceived by the customers. In contrast knowledge about internet had significant and positive effect on internet preference, which had significant and positive effect on online purchase intention. In the end, results were shown in comparision tables and separately for each hypothesis and society. Applicable suggestions were proposed to the managers. Also some suggestions for future studies were discussed. Key words: Customer knowledge management, E-commerce, Online purchase intention