عنوان پایان‌نامه

عنوان بررسی رابطه بین بازاریابی مستقیم (DIREET MARKETING) با رفتار مصرف کنندگان صنایع لوازم خانگی( مطالعه موردی :افراد مراجعه کننده به مراکز خرید منطقه یک شهر تهران)




    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58333
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    محسن نظری

    جهان در ابتدای هزاره سوم آغاز دوران جدیدی را تجربه می کند. دنیای امروز، دنیای تحولات سریع در تمام ابعاد است. تجارت نیز از این قاعده خارج نیست و در سطحی گسترده و با سرعت هرچه تمام تر متحول شده است. افزایش تجارت موجب دگرگونی تجارت سنتی و ایجاد شیوه های نوین بازرگانی شد، که امروزه جزئی از بازاریابی به شمار می رود. اگرچه اصول اولیه بازاریابی همچنان به قوت خود پابرجاست، اما تجهیزات دیگری به آن اضافه شده است تا شرکتهای کوچک و متوسط و یا شرکت های در حال رشد را برای برتری یافتن از رقبا و ادامه بقا یاری رساند. بازاریابی مستقیم که امروزه آن را به عنوان یکی از ابزارهای جدید ترفیع می شناسند، روشی است که با حذف خرده فروشی ها و کانال های سنتی توزیع به صورت مستقیم با مخاطبین به وسیله کانال های گوناگونی از قبیل پست الکترونیک، تلویزیون، تلفن و ... ارتباط برقرار می نماید. اگر چه در ایران بازاریابی لوازم خانگی به طرق جدید همچون ایجاد سایت های فروش لوازم خانگی، در حال شکل گیری است، ولی با توجه به توان بالقوه نیروهای تولیدی کشور در صنعت لوازم خانگی بکارگیری روش های بازاریابی مستقیم برای ارائه بهتر محصولات به مصرف کنندگان از اهداف اصلی شکل گیری این پژوهش بوده است.در نهایت برای مقوله بازاریابی مستقیم عواملی همچون امکان خرید مستقیم، صرفه جویی در زمان و هزینه، مشاهده عملکرد کالا قبل از خرید و ارائه اطلاعات به عنوان عوامل اثرگذار شناسایی گردید. همچنین از عوامل اثرگذار بر رفتار مصرف کنندگان لوازم خانگی عواملی از قبیل قیمت، برند، فروشگاه، توصیه دوستان، شناخت و اطلاعات قبلی شخص، خدمات پس از فروش، نحوه دسترسی به محصول و نوآوری مشخص گردید. به منظور جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه بسته با 23 سؤال استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه شهروندان منطقه یک شهر تهران بوده که با استفاده از فرمول نمونه گیری مربوط به جامعه آماری نامحدود، تعداد نمونه پژوهش 162 به دست آمده است. به منظور تحلیل کمی داده ها از آزمون های آماری همچون کولموگروف-اسمیرنوف، برابری میانگین دو و چند جامعه، همبستگی پیرسون و آزمون استقلال استفاده شده است. در نهایت تحلیل داده ها مشخص نمود که بین بازاریابی مستقیم با رفتار مصرف کنندگان لوازم خانگی رابطه وجود دارد و بازاریابی مستقیم منجر به ارائه اطلاعات جهت تصمیم گیری خرید می گردد، همچنین بازاریابی مستقیم باعث صرف جویی در وقت مشتریان می گردد. ولی بازاریابی مستقیم سبب تقویت برند (نام و نشان تجاری محصول) نمی گردد.
    Abstract
    The world is experiencing a new era at the beginning of the third millennium and today, the world is the rapid developments in all aspects. This does not rule out the trade and morewidely and with all possible speed has changed. Increased trade led to the transformation of traditional businesses and creating new business, which today are part of marketing. Though the fundamental principles of marketing still remains in force, but it has other equipment to small and medium companies and growing companies to help overcome the competition and survive. Direct marketing as it is now known a new tools of promotion, is a method that eliminates traditional retail distribution channels and direct contacts through various channel such as email, TV, phone and ext. Although in Iran, the marketing of home appliances is growing by new ways, such as online sale, but utilization direct marketing techniques to deliver better products to consumers are the main objectives of this research.Finally, factors such as the possibility for direct buying, saving time and costs, the possibility to see the product operation before buying and provide information were identified as influential factors.The factors influencing the behavior of consumer, such as price, brand, store, recommend friends, knowledge and previous information’s person, after sales service, product access and innovation were identified. To collect research data, used questionnaire with 23 questions. Statistical society is all citizens in Tehran and for determination sample size use Cochran's formula. The number of sample size is 162. To analyze quantitative data, statistical tests such as Kolmogorov - Smirnov, Independent-Sample T Test, ANOVA and Pearson correlation test was used. At the end of research, the data analysis revealed that there is correlation between direct marketing of home appliances with consumer behavior and to provide information for purchase decisions and direct marketing is also causing customers to save time, but direct marketing isn’t correlation with brand products.