عنوان پایاننامه
ارزیابی تعالی مدیریت منابع انسانی بانک مسکن شهر تهران بر اساس مدل EFQM
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53479
- تاریخ دفاع
- ۰۱ اسفند ۱۳۹۰
- دانشجو
- طاهره شریفی
- استاد راهنما
- حسین صفری
- چکیده
- چکیده : منابع انسانی هر شرکت سرمایه های اصلی سازمان بوده و تنها دارایی منحصر به فردی است که در گذر زمان نه تنها دچار استهلاک نگشته، بلکه ارزش افزوده بیشتری را نیز ایجاد می نماید. سازمان یا شرکتی که مهمترین دارایی آن کارکنان می باشند، لاجرم بایستی سیستم ها و نظام های کارآمدی را جهت جذب و نگهداشت و همچنین مکانیزم های مناسبی را در خصوص ارزیابی عملکرد کارایی و اثربخشی این سیستم ها طراحی و پیاده سازی نماید. یکی از مدل های ارزیابی که در سالیان اخیر تا اندازه زیادی مورد توجه قرار گرفته است مدل EFQM می باشد. این مدل که برای شرکتهای اروپایی طراحی گردیده است، در سالیان اخیر تا اندازه زیادی توسط دیگر شرکتها و سازمانها در کشورهای غیر اروپایی نیز اتخاذ گردیده است. در همین راستا، در تحقیق حاضر نیز تعالی مدیریت منابع انسانی بانک مسکن شهر تهران بر اساس مدل EFQM مورد ارزیابی قرار می گیرد. هدف تحقیق حاضر ارزیابی تعالی مدیریت منابع انسانی بانک مسکن بر اساس مدل EFQM می باشد. ابزار مورد استفاده برای گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه بوده که در بین 98 نفر از مدیران و مسئولان ارشد بانک مسکن مستقر در شهر تهران توزیع شده است. روش تحقیق حاضر از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی محسوب می گردد. نتایج تحقیق نشان می دهد که میانگین حاصله برای اصل ده گانه مورد بررسی در این تحقیق که شامل فرایند استراتژی، توسعه قابلیت سازمانی، کارگزینی، توسعه کارکنان، مدیریت استعداد، مدیریت عملکرد، پاداش و قدردانی، سلامت و ایمنی،روابط داخلی و خارجی و سیستمهای منابع انسانی و مدیریت داده، بالاتر از حد متوسط بوده و فرضیه مربوط به بالاتر بودن این اصول از حد متوسط در بانک مسکن شهر تهران مورد تایید قرار می گیرد و این اصول در سطح نسبتا شایسته ای طراحی و اجرا گردیده و در سیستم مدیریت منابع انسانی این بانک جایگاه بالایی را دار است. واژگان کلیدی: مدیریت منابع انسانی، تعالی مدیریت منابع انسانی، مدل تعالی سازمانی EFQM، ارزیابی عملکرد
- Abstract
- Today, Human Resources are among the main assets of any company and not only they do not deprecate over time but also provide more value. Accordingly, organizations need to design and implement efficient systems in order to (1) attract and maintain, and (2) evaluate efficiency and effectiveness of this capital. EFQM is one of the most prominent models that have been employed in many European-based companies and has attracted many non-European firms these days. As a result, the current study uses EFQM model to assess the Human Resource Management excellence in Bank Maskan. The data was gathered using 96 questionnaires, which were distributed among managers and executives of Bank Maskan’s branches in Tehran. The results show that current situation of Bank Maskan’s HR management is above the average in all EFQM dimensions (i.e. strategic processes, organization capacity development, staffing, HR development, talent management, performance management, compensation, health and safety, internal and external relationships, and HRM systems), supporting our main hypothesis. Key words: Human Resources Management, Human Resource Management excellence, EFQM, evaluating performance