عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر هوشمندی رقابتی در ایجاد مزیت رقابتی پایدار در صنعت نیروگاه (مطالعه موردی : شرکت مپنا بویلر
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54824
- تاریخ دفاع
- ۰۸ اسفند ۱۳۹۰
- دانشجو
- صادق رزمجو
- استاد راهنما
- علی حیدری
- چکیده
- چکیده نقش و جایگاه اطلاعات هوشمند در عملکرد رقابتی امروزی برکسی پوشیده نیست.با توجه به سرعت روز افزون تغییرات و تحولات علمی، تکنولوژیک، اجتماعی، فرهنگی،سازمان هایی موفق و کارآمد محسوب می شوند که افزون بر هماهنگی با این تغییرات، بتوانند مسیر تحولات و دگرگونی های آینده را نیز پیش بینی کنند.سازمان ها باید به ابزارها و فناوریهای نوین اطلاعاتی مجهز باشند تا بتواند اطلاعات مورد نیاز مدیران سازمان را به موقع، خلاصه شده و در حداقل زمان در اختیار آنها قرار دهد. هوش رقابتی سیستمی است که داده های مختلف، پراکنده و ناهمگون یک سازمان را یکپارچه می کند و از طریق تشکیل پایگاه داده و با استفاده از تکنیک ها و برنامه های کاربردی می تواند گزارش های تحلیلی و چند بعدی را برای تصمیم گیری مدیران سازمان فراهم کند. در این تحقیق به بررسی تاثیر هوش رقابتی درخلق مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی در شرکت مپنابویلر پرداخته شده است. مدل نهایی در این پژوهش شامل سه عامل اصلیِ هوشمندی رقابتی، عوامل استراتژیک و عملکرد رقابتی می باشد .جامعه آماری در این پژوهش، کلیه مدیران و کارشناسان شرکت مپنابویلربوده است. روش گردآوری داده های این پژوهش، پرسشنامه است که براساس مولفه های هر یک از متغیرهای پژوهش طراحی شده است؛ داده ها جمع آوری شده با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیربا استفاده از نرم افزارspss و لیزرل مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحلیل اطلاعات حاکی ازاین است که بین هوشمندی رقابتی و عملکرد رقابتی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از طرفی نتایج حاصل بیانگر این است که بین هوشمندی رقابتی و عوامل استراتژیک رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.همچنین بین و عوامل استراتژیک با عملکرد رقابتی نیزرابطه مثبت و معناداری برقرار است.
- Abstract
- Abstract: in regard to increasing speed of changes in science, technology, society & . . . organization that are successful and effective which in addition to coordination with this changes, also predict future changes. Organizations need to have a system to provide the required information for top manager to make strategic decision . It is possible that by competitive intelligence as a system, in organization, and use of current, and correct information, organization take advantage of competitive advantage and leading in market. Also, it needs that organization to control and tracking key processes for managers to provide a basis to take effective decisions. meanwhile, now competitive advantage and communication and information technologies are two core issues in the word. Today be competitive is a tool of access to economic growth and stable development . and use of communication and information technologies is a developing companies activities that connect these two issues of competitive intelligence.