عنوان پایاننامه
بررسی عوامل موثر بر موفقیت بازاریابی ویروسی در بنگاه های کوچک و متوسط
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53566
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۹۰
- دانشجو
- محمد پروین
- استاد راهنما
- هاشم آقازاده
- چکیده
- جهان در ابتدای هزاره سوم، آغاز دوران جدیدی را تجربه میکند. دنیای امروز، دنیای تحولات سریع و گسترده در تمام ابعاد است. تجارت نیز از این قاعده خارج نیست و در سطحی گسترده و با سرعت هرچه تمامتر متحول شده است. در طول سه دهه گذشته مفهوم بازاریابی تغییرات عمدهای یافته است. با پیدایش شبکه جهانی اینترنت، انقلابی در عرصه بازاریابی پدید آمد. مشتریان با قرارگرفتن در محیط پر شتاب زندگی امروزی نیازهای خود را با صرف کمترین زمان از اینترنت فراهم میکنند. در کشور ما متاسفانه در اغلب موارد، محصولات وارداتی، از کالا و خدمات گرفته تا تکنیکهای بازاریابی، بومی سازی نشده و بدون در نظر گرفتن شرایط محیطی حاکم بر مدل اولیه، یک محصول سخت افزاری یا نرم افزاری، مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از این روشهای بازاریابی بازاریابی ویروسی است که شکل امروزی بازاریابی دهان به دهان است. آنچه مسلم است بازاریابی ویروسی یک هدف نیست، بلکه بخشی از استراتژی جامع بازاریابی شرکت است. در واقع، اگر هدف عمده فعالیتها، ایجاد نام و نشان تجاری است به منظور تحقق این هدف، میتوان از بازاریابی ویروسی استفاده کرد. با توجه به نوپا بودن این روش، شناسایی عوامل موفقیت بازاریابی ویروسی به عنوان مهمترین فعالیت در این نوع بازاریابی محسوب میشود. در این تحقیق با توجه به تعریف بنگاههای کوچک و متوسط جامعه آماری شامل 2 گروه، مدیران و کارشناسان بنگاههای کوچک و متوسط شهرک صنعتی اشتهارد (30 نفر) و مدیران و کارشناسان بنگاههای کوچک و متوسط شهرک صنعتی نظرآباد (30 نفر) که مجموعاً 60 نفر بودند. تحلیل نتایج به کمک آزمون نسبت، آزمون فریدمن و تحلیل واریانس (ANOVA) از این قرار بود که در عوامل داخلی، ویژگیهای مدیریت، نیروی انسانی، بازاریابی، ارتباط با مشتری و نشان تجاری و در عوامل محیطی عوامل تکنولوژیکی و عوامل اقتصادی به عنوان عامل موثر بر بازاریابی ویروسی شناخته شدهاند. کلید واژهها: بازاریابی ویرسی، عوامل موفقیت، بنگاههای کوچک و متوسط