عنوان پایان‌نامه

شناسایی و رتبه بندی عوامل موفقیت در صادرات قطعات خودرو بر مبنای مدل رقابت ملی پورتر ( مطالعه موردی در صنعت ریخته گری چدن و فولاد)




    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61815
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    محسن نظری

    رشد و توسعه صادرات غیر نفتی همواره جزء سیاستهای کلان کشور بوده و کاهش وابستگی به صادرات نفت نیز در همین راستاست. در این بین صنعت خودرو سازی می‏تواند نقش مهمی در صادرات غیر نفتی داشته و قسمتی از اهداف صادرات غیر نفتی را محقق سازد. با همین رویکرد ، راهکارهای ایجاد مزیت رقابتی را در صنعت قطعه سازی، خاص قطعات ریختگی خودرو با توجه به مدل الماس رقابت ملی پورتر مورد بررسی قرار گرفت. طی شش فرضیه، داشتن وضعیت مطلوب برای هرکدام از شش عامل بیان شده در مدل الماس ملی پورتر"راهبرد،ساختار و وضعیت رقابتی، شرایط تقاضا، شرایط نهاده‏های تولید، صنایع وابسته و پشتیبان، دولت و شانس" به عنوان عامل موثر در پیش برد اهداف صادراتی معرفی شد. جمع آوری اطلاعات در این پژوهش شامل مصاحبه با کارشناسان و پرسشنامه‏هایی بود که در بین کارشناسان و مدیران کارخانجات ریخته‏گری موجود در شهرک صنعتی کاوه (شهر ساوه) توزیع شد و جمعاً تعداد 111 پرسشنامه تکمیل شده جمع آوری گردید. با اطلاعات بدست آمده وضعیت مطلوب و وضعیت موجود هر کدام از عوامل شش گانه سنجیده شد. میانگین همه عوامل ذکر شده از حیث اهمیت بالاتر از عدد 3 قرار داشت که گویای اثر گذار بودن این عوامل بود و از لحاظ رتبه تاثیرگذاری به ترتیب عبارت بودند از: صنایع وابسته و پشتیبان،دولت، شانس، شرایط تقاضا، عوامل تولید، و در نهایت راهبر،ساختار و وضعیت رقابتی. در بررسی وضعیت موجود شاخص شانس در شرایط بسیار نامناسب، شاخصهای نهاده‏های تولید، راهبرد-ساختار-رقابت و دولت در وضعیت نامناسب، شرایط تقاضا در وضعیت متوسط و صنایع وابسته وپشتیبان در وضعیت مطلوب قرار داشتند.
    Abstract
    Abstract: Increasing and developing of exportation and non petroleum products and getting free of dependency to exporting of petroleum products has been always the most important political and economical issue for Iranian legislatures. The Automobile industry could have significant role to help this issue. By this approach the competitive advantages of Auto spare parts especially in casting industry is studied present thesis by using Porter’s diamond model for diagnosing competitive advantages of nations regarding each part of industry. By defining six hypotheses based on six dimensions of the diamonds model (strategy, structure and competitive condition-demand condition-factors condition-supportive industries-government –chance) the good conditions of each item is approved to positive impact to increase of competitive advantages for developing of exporting the casting auto spare parts to beyond the nation borders. Gathering the information regarding this study is done by interviews from expertise and engineers and distributing of questionnaire among them. After gathering the responses the present and optimal conditions regarding each items of six dimension of diamond model are studied, the average of importance of each item was above the middle, showing the positive impact of these items. The ranking also is funded as supportive industry as most important then government, chance, demand condition and finally the strategy, structure and competitive position.