بررسی وارزیابی سطح بلوغ همراستایی استراتژیک فناوری اطلاعات وکسب وکار در سازمان ازدیدگاه مدیران
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی- مدیریت سیستمهای اطلاعاتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001361;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52136
- تاریخ دفاع
- ۰۸ اسفند ۱۳۹۰
- دانشجو
- حانیه بذرافشان
- استاد راهنما
- احمدعلی یزدان پناه, حسین خنیفر
- چکیده
- بیش از سی سال است که پژوهش ها اهمیت ارزش عملی وکاربردی همراستایی کسب وکار و فناوری اطلاعات را نشان داده اند و بیان کرده اند که این اهمیت ناشی از تاثیر استراتژیک بر خروجی های کسب وکار است. عامل اصلی موفقیت سازمان ها در محیط پویای امروز، فناوری اطلاعات کارآمد و موثری است که استراتژی ها و فرایندهای کسب وکار را پشتیبانی کند. بررسی های اخیر نشان می دهد که هنوز در بسیاری از سازمان ها همراستایی بین کسب وکار و فناوری اطلاعات وجود ندارد. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی و ارزیابی همراستایی استراتژیک کسب وکار و فناوری اطلاعات از دیدگاه مدیران سازمان انجام گرفته است. تحقیق حاضر با استفاده از مدل سطح بلوغ همراستایی استراتژیک لوفتمن(2000) و فاکتورهای ارتقاء همراستایی گارتلن و شنکز(2007) به ارزیابی همراستایی پرداخته است. جامعه آماری تحقیق حاضر مدیران موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی می باشند که به دلیل محدود بودن جامعه آماری، نمونه گیری انجام نگرفته و به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفته اند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد و در مجموع، 53 پرسشنامه تکمیل شده، 47 پرسشنامه از مدیران کسب وکار و 6 پرسشنامه از مدیران فناوری اطلاعات، بدست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از ابزار بلوغ همراستایی استراتژیک استفاده شد. میانگین همراستایی استراتژیک در این موسسه 77/2 بدست آمد که نشان می دهد، موسسه در سطح دوم بلوغ همراستایی قرار دارد که مرحله تعهد می باشد. از میان ابعاد همراستایی استراتژیک، ابعاد ارتباطات، شایستگی و ارزش سازمانی، مدیریت و سطح اعمال اختیار، حیطه عمل و زیرساخت فناوری و مهارت ها در سطح دوم و بعد مشارکت در سطح سوم قرار گرفت. سپس نظرات مدیران کسب وکار و مدیران فناوری اطلاعات مقایسه شد، سطح همراستایی استراتژیک از دید مدیران کسب وکار 79/2 و از دید مدیران کسب وکار 63/2 بدست آمد. هر دو گروه مدیران سطح بلوغ همراستایی را سطح دوم ارزیابی کردند.
- Abstract
- It is more than 30 years that researches have proved the importance of practical and functional value of business and IT alignment and they have explained that such importance is due to the strategic impacts on business deliverables. The main factor of organizational success in today dynamic ambience is an effective information technology which supports business strategies and process. Recent studies indicate that there is still no alignment between business and IT in many organizations. Therefore, preset study is conducted to evaluate strategic alignment between business and IT in the view of organizational managers. Present study has used Luftman’s (2000) model on strategic alignment maturity and Gartlen & Shenks’ (2007) factors to promote alignment in order to evaluate alignment. Research statistical population consists of managers at High Education Planning and Research Institute. No sampling is conducted due to the limitation of statistical population and method is used. Questionnaire is data collection tool. Overall, 53 questionnaires were filled including 43 questionnaires from business managers and 6 ones from IT managers. To analyze data, strategic alignment maturity is used. Strategic alignment average is achieved 2.77 which shows that this institute is in the 2nd level of alignment maturity namely commitment level. Among strategic alignment aspects, communications, competency/value measurements, governance authority, scope & architecture of IT and skills are put in the second level. Partnership is in the third level. Then, the opinions of business and IT managers were compared. According to business managers, strategic alignment level is 2.79 while it is 2.63 in the view of IT managers. Both groups evaluated alignment maturity level in the 2nd level. Keywords: business strategy, IT strategy, strategic alignment, IT manager, business manager