عنوان پایان‌نامه

اندازه گیری همراستایی استراتژیک فن آوری اطلاعات و کسب و کار(موردمطالعه:بیمه های عضو سازمان بورس)



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اندازه گیری همراستایی استراتژیک فن آوری اطلاعات و کسب و کار(موردمطالعه:بیمه های عضو سازمان بورس)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001731;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61778
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۹۰
    دانشجو
    محمد نیک صفت
    استاد راهنما
    غلامرضا جندقی

    در سالهای اخیر توجه زیادی به هم راستایی سیستمهای اطلاعاتی و کسب و کار شده است. اما تحقیقات انگشت شماری میزان همراستایی استراتژیک را در صنعت بیمه مورد بررسی قرار داده اند. هدف این تحقیق بررسی میزان همراستایی استراتژیک فن آوری اطلاعات و کسب و کار در 4 بیمه ی عضو سازمان بورس و اوراق بهادار تهران است. این 4 بیمه ها شامل بیمه البرز، بیمه آسیا، بیمه دانا و بیمه پارسیان می باشند. برای این کار تحقیقات ونکاترامن (1990) و لوفتمن (2001) به عنوان یک نقطه ی شروع در نظر گرفته شد. برای اندازه گیری میزان همراستایی از مدل اصلاح شده ی لوفتمن (عرب سرخی،1385) استفاده گردید که این مدل، همراستایی را با 6 گروه شاخص مورد ارزیابی قرار میدهد : ارتباطات ، شایستگی سازمانی ، نحوه اداره امور/مدیریت، مشارکت، فن آوری، و منابع انسانی. تحقیق پیش رو از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. برای انجام تحقیق پیمایشی از روش آمیخته استفاده شده است. در بخش کمی از ابزار پرسشنامه، و در بخش کیفی از ابزار مصاحبه استفاده شده است. جامعه مورد بررسی این تحقیق پرسنل 4 بیمه ی البرز، آسیا، دانا و پارسیان بوده اند و از روش نمونه گیری قضاوتی به منظور انتخاب نمونه آماری استفاده شده است. آزمونهای مورد استفاده در این تحقیق آزمونهای کولموگروف – اسمیرنوف ، آزمون میانگین و آزمون فریدمن بوده است و به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 18استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که بیمه البرز، بیمه دانا و بیمه پارسیان در سطح سوم همراستایی یعنی مرحله تمرکز کامل، و بیمه آسیا در سطح دوم همراستایی یعنی مرحله تعهد قرار دارند. کلمات کلیدی: استراتژی (strategy)، فن آوری اطلاعات(Informatiom Technology)، مدیریت استراتژیک(Strategic Management)، استراتژی کسب و کار(Business Strategy)، استراتژی فن آوری اطلاعات (IT Strategy)، همراستایی استراتژیک(Strategic Alignment)
    Abstract
    though in recent years, many researchers paid attention to IS-Business alignment, there are few studies investigated the strategic alignment in Insurance Industry. The objective of this study is investigating the level of strategic alignment in 4 Insurance Organizations which are accepted in Tehran Stock Exchange. it's included Alborz insurance, Asia insurance, Dana insurance and Parsian insurance Accordingly, researches conducted by Venkatraman (1990) and Luftman (2001) were regarded as the start point. For investigating alignment level modified model of Luftman is used. this model consists of six dimension: Communication, Competency/ Value, Governance, Partnership, Technology Scope and Skills. Findings of the study indicate that Alborz insurance, Dana insurance and Parsian insurance are in 3rd level of alignment(Established Focused Process) and Asia insurance is in 2nd level of alignment(Committed Process)