عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه ابعاد هویت،منزلتهای هویت تحصیلی و متغیرهای جمعیت شناختی با سازگاری تحصیلی دانشجویان سال اول



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه ابعاد هویت،منزلتهای هویت تحصیلی و متغیرهای جمعیت شناختی با سازگاری تحصیلی دانشجویان سال اول" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی بالینِی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 640;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69639
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    عباس رحیمی نژاد

    چکیده: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه منزلتهای هویت تحصیلی وابعادهویت ومتغیرهای جمعیت شناختی باسازگاری تحصیلی در دانشجویان سال اول بود. بدین منظور 302 نفر از دانشجویان دختر و پسر از دانشکده های علوم پایه- فنی مهندسی و ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد با استفاده از روش نمونه گیری مرحله ای خوشه ای مورد مطالعه قرار گرفتند. برای سنجش سازگاری تحصیلی از پرسشنامه سازگاری تحصیلی بارو استفاده شده است که مشتمل بر 90 گویه است. این پرسشنامه دارای شش زیر مقیاس است که هرکدام از این زیرمقیاسها جنبه‌هایی از سازگاری تحصیلی را مدنظر قرار می‌دهد. اعتبار کل پرسشنامه فوق 92/0 و روایی ملاکی نمره کل سازگاری با عملکرد تحصیلی 35/0بوده که در مطالعات بارو به دست آمده است . برای سنجش منزلتهای هویت تحصیلی از پرسشنامه واز وایساکسون وبرای ابعادهویت ازپرسشنامه لایکس استفاده شد. یافته های پژوهش حاضر نشان دادکه ازمیان چهارزیرمقیاس منزلت هویت تحصیلی،تنها نمره ضریب همبستگی هویت تحصیلی بحران زده و هویت تحصیلی سردرگم درسطح کمتر از 05/0 دارای رابطه معنادار با سازگاری تحصیلی (کل)بودند.واین رابطه معنادار بین دومنزلت دیگر(هویت یافته ،دنباله رو) دیده نشد. یافته های پژوهش رابطه معناداری میان متغیر جنسیت وسازگاری تحصیلی نشان نداداز سوی دیگر محاسبه ضریب همبستگی بین سن ونمره های خرده مقیاسهای سازگاری درسی ،سطح آرزوها،مدیریت زمان،مهارتهای مطالعه،سلامت روان،ارتباط شخصی ونمره کل سازگاری تحصیلی نشان داد که تنها رابطه سن با خرده مقیاس ارتباط شخصی به لحاظ آماری معنادار است همچنین مشخص شد که تنها انتخاب تعهد از ابعاد هویت پنجگانه باسازگاری تحصیلی رابطه معنی دار داشت. از طرف دیگر مشخص شد که در مجموع هویت تحصیلی وابعادهویت ونیزویژگیهای جمعیت شناختی نظیر سن و جنس در حدود 13 درصد از واریانس سازگاری تحصیلی راتبیین می کنند. کلید واژه‌ها: سازگاری تحصیلی، ابعاد هویت، منزلت‌های هویت تحصیلی و دانشجویان.
    Abstract
    Abstract: The purpose of the present research was to study the relation of academic identity statuses, dimensions of identity and demographic variables with academic adjustment in first-year students (junior students). For this reason among students (male and female) 302 people of art and science (engineering) faculties from Azad Brojerd University were studied by random two stages cluster sampling method. For determination of academic adjustment used Barrow Academic Adjustment Questionnaire which is included 90 statements that it measures 6 subscales which each consider some aspects of adjustment. Reliability of the questionnaire was /092 and concurrent validity of total score of adjustment with academic performance was/035 which obtained in Barrow studies. Academic identity statuses (AIS) were measured with was and Isaacson questionnaire and dimensions of identity was measured with Luyckx (DIDS) scale. Findings of present research showed that among four academic identity statuses , achieved academic identity at ?<0/05 and moratorium academic identity at ?<0/01 predicted academic adjustment. Also it was recognized that identification with commitment was only variable from dimensions of identity which its variations cause changes in academic adjustment and only this can make such variation. At sum academic identity statuses, dimensions of identity, and demographic variables in regression analysis predicted 13 percent of variances of academic adjustment. Key words: academic adjustment, dimensions of identity, academic identity statuses, demographic variables, and students.