عنوان پایاننامه
تعیین موانع توسعه حمایت های مالی در باشگاههای لیگ حرفه ای فوتبال
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی وعلوم ورزشی - مدیریت ورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 889;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54306
- تاریخ دفاع
- ۰۹ اسفند ۱۳۹۰
- دانشجو
- زهره رضایی
- استاد راهنما
- محمد خبیری
- چکیده
- بقاء فوتبال به عنوان پرطرفدارترین ورزش دنیا، به فنون بازاریابی و ترویج آن بستگی دارد. سرمایه گذاری حامیان مالی در صنعت ورزش به عنوان عنصر آمیخته ی بازاریابی ورزشی، از منابع اصلی و رایج در صنعت ورزش به شمار می رود. در این راستا، پژوهش حاضر به تعیین موانع توسعه ی حمایت های مالی در باشگاه های لیگ حرفه ای فوتبال کشور پرداخته است. روش پژوهش حاضر توصیفی پیمایشی بود و ابزار جمع آوری داده های پژوهش، پرسشنامه ی محقق ساخته است که با مطالعه ی کتب معتبر و مقالات چاپ شدهی داخلی و خارجی و اجرای مصاحبه با افراد صاحبنظر تهیه شد. روایی پرسشنامه توسط اساتید و متخصصین مربوط تعیین شد و پایایی پرسشنامه توسط آلفای کرونباخ به میزان 89/0 گزارش شد. جامعه ی این پژوهش شامل مدیرعاملان باشگاه های لیگ حرفه ای فوتبال، مدیران بازاریابی باشگاه های لیگ حرفه ای فوتبال، مدیران شرکت های حامی مالی باشگاه های لیگ حرفه ای فوتبال و کارشناسان مدیریت ورزشی هستند که در مجموع 90 نفر می باشند. با توجه به محدودیت جامعه ی پژوهش، تمام افراد جامعه مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت 82 پرسشنامه جمع آوری شد. آمار توصیفی مورد استفاده در این پژوهش شامل فراوانی و درصد فراوانی و آمار استنباطی پژوهش شامل آزمون تحلیل عاملی و آزمون فریدمن بود. نتایج حاصل از این پژوهش 35 گویه را در 5 بخش موانع اقتصادی، قانونی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی مورد شناسایی قرار داد. مهم ترین اولویت در بخش موانع اقتصادی به فقدان شفافیت در اطلاعات مالی نهادهای ذیربط صنعت فوتبال، در بخش قانونی به وجود مشکلات عمده در اجرای قانون حق مالکیت و کپی رایت در کشور، در بخش اجتماعی به فقدان انگیزه ی کافی در بخش خصوصی جهت حضور در عرصه ی باشگاه داری، در بخش فرهنگی به آگاهی اندک مدیران باشگاه ها در مورد نحوه ی جذب حمایت های مالی و در بخش مدیریتی به کمبود ارزشیابی مدیران باشگاه ها از حامیان مالی در جهت رفع نواقص اختصاص یافت.
- Abstract
- The Survial of football, as the most popular sport of the world, depends on marketing skills and it’s promotional activities, Investment of sponsors in sport industry as an element intermingled with sporting marketing is considered as major and prevalent sources in sport industry. The present research deals with identifying the obstacles of development financial support in the country’s professional football clubs league. The method of present research was descriptive survey and the tool collecting the research data is researcher made questionnaire in likert scale prepared through studying valid books and local and foreign papers as well as interviewing informed knowledgeable individuals. The validity of the questionnaire was examined by the respective experts and specialists, and the reliability of the questionnaire was reported to be 89% according to cronbach’s alpha. The research population include managing directors of football clubs league, directors of sponsors companies of football clubs league and experts in sport management who are totally 90 persons, Considering the research population limitations number, the whole individuals were examined and eventually 82 questionnaire was collected. The descriptive statistic used in this research include frequency and its percentage and inferential statistic include Fridman and Factor analysis test. The result derived from this research recognized 35 items in 5 economical, social, cultural, legal and managerial obstacles. The main priority in economics is ambiguity of financial data in football relevant institution; in legal sector, there are major problems foe execution of property and copy rights in the country; in social sector, the last of sufficient motivation for private sector to invest in clubs business; in cultural sector, insufficient knowledge of clubs directors on attracting sponsors and in managerial sector, in appropriate evaluation of club’s managers to sponsors for removing shortcoming could be referred to.