عنوان پایان‌نامه

موانع و راهکارهای تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی – مطالعه موردی ربات سورنا



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "موانع و راهکارهای تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی – مطالعه موردی ربات سورنا" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 340;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55399
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
    دانشجو
    علی شیخان
    استاد راهنما
    بهروز زارعی کرگ آباد

    تا چندی پیش دانشمندان و پژوهشگران دانشگاهی، از تجاری سازی پژوهش، امتناع می کردند و رسالت اصلی خود را صرفاً تولید دانش بدون عطف نظر به کاربرد آن در عرصه تولید، می دانستند. این وضع به تدریج به خاطر فشار بر دانشگاه ها برای مشارکت در توسعه اقتصادی و فرصت هایی برای ایجاد ثروت، تغییر یافت. تا اینکه دانش به منشأ منحصر به فرد مزیت رقابتی تبدیل شد. یافته های پژوهشی در ارتقای کیفیت زندگی بشر و توسعه سطح رفاه جامعه و تحولات اقتصادی و اجتماعی بین المللی نقش به سزایی ایفا می کنند، اما این یافته ها تا زمانی که جنبه کاربردی پیدا نکنند و به بازار عرضه نشوند یا در دسترس متقاضیان قرار نگیرند از اهمیت لازم برخوردار نخواهند بود و هزینه های تحقیق را جبران نخواهند کرد. هدف اصلی این تحقیق شناسایی موانع و راهکارهای تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی ربات سورنا است در واقع این تحقیق به دنبال بررسی این موضوع است که موانع مستقیم و غیر مستقیم که در تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی ربات سورنا در پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران وجود دارند، کدام هستند. این تحقیق از آن منظر مورد توجه است که با شناسایی این موانع می توان سیاستگذاری های مناسب در جهت بهبود تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی را جهت بخشید. از این رو سعی شده با الگو گیری از تحقیقات پیشین چارچوب پایه مناسبی برای انجام این تحقیق ایجاد شود. در این تحقیق برای مطالعه موانع تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی ربات سورنا از مطالعات پیشین کمک گرفته شد، سپس بر اساس اطلاعات حاصل از مطالعه موردی و مصاحبه های صورت گرفته چارچوب تحقیق استخراج گشت. در نهایت پس از تحلیل داده های به دست آمده موانع در 2 بعد تقسیم شد. در بعد درون سازمانی تحقیقات 9 مولفه و 45 شاخص، در بعد برون سازمانی تحقیقات 6 مولفه و 29 شاخص از مصاحبه ها و پیشینه تحقیق استخراج شد. در جلسات گروه کانونی تحقیق دو جامعه آماری شامل اساتید و صاحبنظران تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی و جامعه دوم مدیران و دست اندرکاران و سازندگان ربات سورنا در نظر گرفته شدند و برای نمونه گیری از نمونه گیری هدفمند استفاده شد و ابزار گردآوری داده ها مصاحبه بود. روایی و پایایی تحقیق از طریق خبرگان مورد سنجش قرار گرفته و مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از کدگذاری استفاده شده است. کلمات کلیدی: تجاری سازی، تحقیقات دانشگاهی، موانع و راهکارها، ربات سورنا
    Abstract
    : Until recently, scientists and researchers, the commercialization of research, and refused their main mission of knowledge production simply no turning to its application in the production knew. This situation gradually due to the pressure on universities to participate in economic development and opportunities for creating wealth, was changed. Until the knowledge became a source of unique competitive advantage. Research findings in improving the quality of human life and welfare of the community development and international economic and social developments that played a role but do not find these findings to the practical aspects and not available in the market or not the applicants will be required and the costs of research will Rajbran. The purpose of this study to identify barriers and strategies for commercialization of university research is actually a robot Sourena research on this topic the barriers directly and indirectly in the Commercialization of University Research University College of Engineering at Tehran University which are Sourena robot. From the perspective of the study noted that these barriers can be identified with appropriate policies to improve the commercialization of university research will try to give this basic framework of the pattern of previous research for this research is to create. In this research, barriers to commercialization of university research will help the robot Sourena of previous studies based on data from case studies and interviews were conducted within the research .. Finally, after analyzing the data obtained was then divided in 3 blocks. The next key stage 4 criteria and 11 criteria for research, product development done in the following 4 criteria and 25 criteria, and in the commercialization stage, the following three criteria and 27 criteria were derived from interviews and background research. Focus group meetings were included in the study of two teachers and community experts, managers and those involved in the commercialization of university research and Sourena robots were considered and purposeful sampling was used for sampling and data gathering tool was the interview. Experts investigating the validity and reliability were assessed, respectively, and was approved. Coding is used for data analysis. Keywords: commercialization of university research, obstacles and solutions, robot Surena