شناسایی تاثیر کارآفرینان مهاجر به عنوان الگوی نقش بر فرآیند کارآفرینی کارآفرینان نوپای ایرانی
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 258;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53495
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- نگین اسلامی پور
- استاد راهنما
- رضا زعفریان
- چکیده
- این پژوهش به منظور شناسایی تاثیر کارآفرینان مهاجر به عنوان الگوی نقش بر فرآیند کارآفرینی کارآفرینان نوپای ایرانی انجام شده است. محدوده ی پژوهش کارآفرینان نوپای شهر تهران است. جهت بررسی تاثیر کارآفرینان مهاجر به عنوان الگوی نقش از تئوری یادگیری اجتماعی باندورا و فرآیند چهار مرحله ای یادگیری از الگوی نقش ( توجه ، یادسپاری ، تولید رفتاری و انگیزش ) استفاده شده است. همچنین در قسمت فرآیند کارآفرینی، مدل فرآیندی لافونته را، به دلیل سادگی و جامعیت مد نظر قرار دادیم. به منظور سنجش تاثیر گذاری کارآفرینان مهاجر، از ابزار مصاحبه استفاده شد که روایی آن توسط صاحب نظران مورد تایید قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها ، داده های گردآوری شده از مصاحبه ها با دقت پیاده سازی و کدگذاری شدند و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که همه ی افراد مورد مصاحبه طی چهار مرحله ی اصلی یادگیری از الگوی نقش، یعنی توجه، یادسپاری، تولید رفتاری و انگیزش از الگوهای خود تبعیت می کردند ولی تاثیر این یادگیری بر فرآیند کارآفرینی آن ها متفاوت است. در مرحله اول فرآیند کارآفرینی، یعنی قصد کارآفرینی می توان گفت که کارآفرینان مهاجر به عنوان الگوی نقش، تاثیر گذار نبوده اند، در مواردی هم که برخی از افراد ذکر کردند که احتمال دارد تاثیر غیرمستقیم گذاشته باشند، به مرحله ی یادسپاری برمی گردد. پس می توان گفت که در مرحله ی توجه به الگوی نقش به طور یقین قصدی برای کارآفرینی در فرد ایجاد نمی شود. در مرحله ی دوم فرآیند کارآفرینی یافته های تحقیق نشانگر این مطلب است که در صورتی که فرد قبل از تصمیم به کارآفرینی ، الگوی نقش خود را بشناسد، به طور حتم تاثیر مثبتی در تصمیم وی به شروع کسب و کار خواهد گذاشت. همچنین در مرحله ی سوم فرآیند کارآفرینی نیز تمامی مصاحبه شوندگان بر تاثیر مثبت کارآفرینان مهاجر به عنوان الگوی نقش اتفاق نظر داشتند. کلمات کلیدی: کارآفرینان مهاجر، الگوی نقش، یادگیری اجتماعی، فرآیند کارآفرینی
- Abstract
- This research has done in order to investigate the influence of immigrant entrepreneurs as a role model on entrepreneurial process of Iranian entrepreneurs. This research was placed in Tehran among startup entrepreneurs. For the research, we use Bandura’s social learning theory and four steps process in learning from role model (Attention, Retention, Production and Motivation). Moreover, in entrepreneurial process section, Lafuente’s model was used since this model is universality and simplicity. In order to realize the influence of immigrant entrepreneurs interviews were exercised. After that, the data collecting from interviews were converted into a particular code in order to analyzing. The result shows that all interviewees learn from their role models down to four already explained steps. We should notice that there exist different outcomes in the process. In the first stage, entrepreneurial intention, it’s true that immigrated entrepreneurs don’t have influences as role models. In second step, the result shows that if a person knows his role model in advance then he will have positive effects on his decision to undertake entrepreneurial activity. In third step, all interviewees have a same opinion about positive influence of immigrant entrepreneurs. Key words: Immigrant entrepreneur, Role model, Entrepreneurial process