عنوان پایان‌نامه

بررسیط اثر آموزش مقابله های معنوی بر تاب آوری و شادکامی مادران کودکان آهسته گام



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسیط اثر آموزش مقابله های معنوی بر تاب آوری و شادکامی مادران کودکان آهسته گام" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53247
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
    دانشجو
    کریم نیکنام
    استاد راهنما
    غلامعلی افروز

    چکیده هدف: هدف اصلی این پژوهش آگاهی بر تاثیر آموزش مقابله های معنوی برتاب آوری و شادکامی مادران کودکان آهسته گام است. روش: روش پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. به منظور اجرای پژوهش ابتدا از کل مادران کودکان آهسته گام شهر اردبیل (408 نفر) 40نفر با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب، و همتا سازی شدند و سپس 20 نفر در گروه آزمایش، و 20نفر در گروه کنترل گمارده شدند. هر دو گروه در یک مرحله پیش آزمون و پس آزمون با مقیاس تاب آوری کونور و دیویدسون و فهرست شادکامی آکسفورد ارزیابی شدند. برای تجزیه و تحلیل فرضیه ها بصورت کلی، از تحلیل واریانس چندمتغیری از نوع کواریانس (mancova) و همچنین برای تحلیل متغیرهای وابسته به طور جداگانه، از تحلیل واریانس چندمتغیری (manova) استفاده شد. داده های بدست آمده با نرم افزار SPSS تحلیل شدند. یافته ها: داده های بدست آمده نشان داد، آموزش مقابله های معنوی هم بر تاب آوری و هم بر شادکامی مادران کودکان آهسته گام بااحتمال خطای 01/0>p معنی دار می باشد. نتیجه گیری: به طور کلی می توان از برنامه آموزش مقابله های معنوی به عنوان یک برنامه مناسب جهت افزایش تاب آوری و شادکامی مادران کودکان آهسته گام، استفاده نمود. کلمات کلیدی: مقابله های معنوی، تاب آوری، شادکامی، آهسته گام (عقب مانده ذهنی)
    Abstract
    Abstract Objective: The main purpose of this research was to study the influence of spiritual coping skills training on tolerance and happiness of mothers of slow paced children. Method: The experimental method of research was a Kind of pretest – posttest with a control group. In order to study enforcement first, 40 persons from all mothers (408 persons) in Ardabil city selected by random sampling, Andthen 20 persons in experimental group and 20 persons in control group appointed by random replacement. Both group in process 1 of pretest and posttest assessed with Conor & Daividson’s tolerance scales and Axford happiness checklist. To analysis hypothesizes was used multi variable variance covariate (mancova) and multi variable variance (manova), analysis. Results: Obtained data by SPSS soft – ware analyzed, results show that spiritual coping skills caused tolerance and happiness raise.Conclusion: Generally, spiritual coping skills training program can use as an proper program for tolerance and happiness raise. Key words: spiritual coping, tolerance, happiness, slow paced children