عنوان پایاننامه
مقایسه میزان فشار روانی و رضایتمندی زناشویی و حمایت اجتماعی ادراک شده والدین کودکان آهسته گام و کودکان عادی در استان گلستان
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52401
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- محمدصالح نامی
- استاد راهنما
- علی اکبر ارجمندنیا
- چکیده
- چکیده این تحقیق به منظور مقایسه میزان فشارروانی و رضامندی زناشویی و حمایت اجتماعی ادراک شده در والدین کودکان آهسته گام آموزش پذیر و والدین کودکان عادی انجام شد. روش پژوهش در این تحقیق علی-مقایسه ای است. نمونه های پژوهش شامل دو گروه 50 نفری از والدین کودکان آهسته گام و والدین کودکان عادی می باشد که به روش خوشه ای برای گروه والدین کودکان عادی و تمام شماری برای گروه والدین کودکان آهسته گام صورت گرفت. جهت انجام پژوهش، پرسشنامه های فشارروانی فرزند پروری ،رضامندی زناشویی انریچ،رضامندی زوجیت افروز و حمایت اجتماعی ادراک شده اجرا گردید. نتایج با استفاده از آزمونهای آماری t مستقل، همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش رابطه بین فشارروانی و رضامندی زناشویی والدین کودکان عادی و آهسته گام را تایید نمود. والدین کودکان آهسته گام فشارروانی بیشتری را نسبت به والدین کودکان عادی تحمل می کنند.در عین حال والدین کودکان آهسته گام نسبت به والدین کودکان عادی از رضایت زناشویی پایین تری برخوردارند . ولی از نظر حمایت اجتماعی ادراک شده تفاوت معنادار نبوده است. همچنین نشان داد که همبستگی بین متغیر فشارروانی و رضامندی زناشویی والدین کودکان آهسته گام و والدین کودکان عادی منفی است. ودر والدین کودکان عادی همبستگی حمایت اجتماعی ادراک و رضامندی زناشویی رابطه معنادار است ولی در کودکان آهسته گام رابطه معنادار نبوده است. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که اثر فشارروانی و سطح تحصیلات بررضامندی زناشویی معنادار است. کلید واژه: فشارروانی، رضامندی زناشویی ، حمایت اجتماعی ادراک شده ، والدین ، آهسته گام.
- Abstract
- ABSTRACT The purpose of this research is to compare parents with slow paced training children and parents with normal children in terms of parenting stress, marital satisfaction and perceived social support. The research method employed was causal- comparative and it consists two fifty- member groups of parents normal children and parents with slow paced training children.normal childrens parents were chosen with clusteral method and slow paced training children parents were chosen with random – samplyng.In this research different questionnaires were employed such as: parenting stress, marital satisfaction ENRICH, afrooz marital satisfaction scale(AMSS) and perceived social support .Results were analyzed with statistical tests such as independent T, pearson -correlation and regression.the finding of this research confirmed the relation between stress and marital satisfaction in parents slow paced children and normal children.parents slow paced children tolerante more stress that parents of normal children. it was found that slow paced training children parents how lover marital satisfaction that normal children parents. No significant difference was observed in terms of perceived social support between them.The resuld also revealed that the relation between stress level and marital satisfaction in slow paced childrens parents and normal children parents was negative .also relation between perceived social support and marital satisfaction in parents with normal children was significant, but in parent with slow paced children it was not found to be significant. The result of Regression analysis revaled. that the effects of stress and education on marital satisfaction were significant. Keyword: stress , marital satisfaction , perceived social support , parent . slow Paced