عنوان پایان‌نامه

بررسی مولفه‌های مدل دانشگاه یادگیرنده در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد



    دانشجو در تاریخ ۳۰ آذر ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی مولفه‌های مدل دانشگاه یادگیرنده در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 3891;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43943
    تاریخ دفاع
    ۳۰ آذر ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    سیدیوسف حجازی

    هدف این تحقیق توصیفی - پیمایشی ، " بررسی مؤلفه های مدل دانشگاه یادگیرنده ( مدل ویک و لئون ) در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد " بود . جامعه آماری آن شامل اعضای هیأت علمی دانشکده کشاورزی فردوسی مشهد و براساس اهداف جانبی سایر اعضای هیأت علمی دانشکده های دانشگاه فردوسی مشهد ( 840 = N ) بود . که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 203 نفر به عنوان نمونه تعیین گردید که در نهایت حجم نمونه به منظور افزایش دقت مطالعه به 214 نفر افزایش پیدا نمود . روش و ابزار جمع¬آوری اطلاعات در این پژوهش ، کتابخانه¬ای ، اینترنتی و میدانی می¬باشد . که در مرحله میدانی از پرسشنامه ویک و لئون برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است که روایی آن براساس نظر جمعی از اعضای هیأت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران تأیید گردید و برای تعیین میزان پایایی ابعاد مختلف ، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید (81/0 تا 94/0) . داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS : Win15 تجزیه و تحلیل شدند . یافته های تحقیق نشان داد که که بین وضعیت موجود و مطلوب دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد در ابعاد سازمان یادگیرنده تفاوت معناداری وجود دارد . به عبارت دیگر بین وضعیت موجود و مطلوب دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد از نظر اعضای هیأت علمی در ابعاد رهبری دارای فرادید ، برنامه / ارزیابی ، اطلاعات ، نوآوری / ابتکار و اجرا در سطح یک درصد تفاوت معناداری وجود دارد . همچنین یافته¬های جانبی پژوهش نشان می¬دهد که بین نظرات اعضای هیأت علمی دانشکده کشاورزی در مقایسه با اعضای هیأت علمی سایر دانشکده های دانشگاه فردوسی مشهد در وضعیت موجود بُعد اطلاعات و بُعد نوآوری / ابتکار تفاوت معناداری وجود دارد . بین نظرات اعضای هیأت علمی پیشکسوت با سایر اعضای هیأت علمی در دانشکده کشاورزی در وضعیت موجود و مطلوب ابعاد برنامه / ارزیابی و اجرا در سطح پنج درصد و یک درصد وجود دارد تفاوت معناداری وجود دارد . همچنین نتایج تحلیل همبستگی نشان داد میان وضع موجود ابعاد با یکدیگر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد . به طور کلی براساس یافته های به دست آمده می توان نتیجه گرفت که سازمان یاد شده که از لحاظ آموزشی داعیه یاد دهندگی دارد ، در حال حاضر از لحاظ سازمانی به میزان متوسط از ویژگی های سازمان یادگیرنده برخوردار است و با وضعیت مطلوب خود فاصله دارد .
    Abstract
    Abstract The purpose of this descriptive - survey research, was the "A Study of the components of learner university model (Wick and Leon model) in the Faculty of Agriculture, of Ferdowsi University in Mashhad". It's Statistical community included the members of the scientific group of the Faculty of Agriculture of Ferdowsi University in Mashhad and it was based on the side targets of the other members of the scientific group of Faculties of Ferdowsi University in Mashhad (N = 840). With using the Kukran formula , 203 people were set as the sample that ultimatly the sample size increased to 217 people in order to increasing the study's accuracy . Methods and tools for collecting information in this study, was the library, Internet and field study. Which in the field phase, a questionnaire and a Leon is used for collecting information which it's validity is confirmed based on the collective comments of the members of scientific group of agricultural extension and education department in Tehran University and for determining the reliability of various aspects, Kronbakh alpha coefficient was used (0.81 to 0.94). Datas were analyzed with using software SPSS: Win15. Research findings showed that between existing and desired situation Faculty of Agriculture, Ferdowsi University of Mashhad dimensions of learning are significant differences. In other words, between the desirable situation and Agriculture Faculty, Ferdowsi University of Mashhad Faculty members have leadership dimension Overview, programs / assessment, information, innovation / initiative and performance level of one percent, a significant difference. Research findings also show adverse between comments that the faculty members of College of Agriculture faculty members compared with other schools, Ferdowsi University of Mashhad situation after the next innovation and information / initiative is a significant difference. International Faculty veteran comments with other faculty members in the College of Agriculture and Optimal Size in Status / Program Evaluation and implementation of five percent and one percent level, there are significant differences. The results also showed a correlation analysis between the existing dimensions of positive and significant relationship with each other there. In general, according to the results obtained can be concluded that the organizations mentioned in terms of training providers learn Dayh is now modestly in terms of organizational characteristics of learning and enjoy their favorite status away. Key words: Learning Organization - Leadership - Plan/assessment - Information Inventiveness - Implementation