عنوان پایاننامه
موانع وچالشهای فناوری اطلاعات وارتباطات (ICT)در توسعه روستایی .(شهرستان قوچان،دهستان شیرین دره)
- رشته تحصیلی
- جغرافیاو برنامه ریزی روستائی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56167;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1707
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- زهرا قاسم زاده شرف
- استاد راهنما
- سیدحسن مطیعی لنگرودی
- چکیده
- فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) روستایی به عنوان یک فناوری مطرح شده در هزاره جدید از بعد توسعه قابل بررسی است. ظهور این تکنولوژی به مثابه فرصتی است که می تواند ضمن رفع پیامدهای منفی حاصل از رهیافت های انتقال تکنولوژی در دهه های اخیر توانمندی های زیادی در مواجه با موانع اساسی توسعه روستایی ایجاد نماید. بر همین اساس تحقیق حاضر با هدف شناسایی موانع و چالش های استفاده از ICT در توسعه روستایی دهستان شیرین دره شهرستان قوچان انجام گرفته که بر طبق آن فرضیاتی در زمینه موانع اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و زیرساختی- مدیریتی مطرح گردیده است. بنابراین با بهره گیری از منابع داخلی و خارجی ابتدا به مطالعه نظریات و دیدگاه های مرتبط در خصوص موضوع پرداخته شده است. سپس با استفاده از روش های توصیفی و تحلیلی مناسب و اجرای عملیات میدانی، داده ها از دو طریق کتابخانه ای و میدانی (پرسشنامه) گردآوری شد. جامعه آماری تحقیق شامل 3832 خانوار روستایی و واحد تحلیل افراد بالای 15 سال خانوار دهستان مربوطه می باشد که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه به 288 نفر به صورت تصادفی ساده تقلیل یافت. بدین منظور پرسشنامه های تکمیل شده با کمک نرم افزار آماری 19 spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و آزمون فرضیات با استفاده از آزمون T تک نمونه ای نشان داد که در زمینه استفاده از ICTدر توسعه روستایی منطقه مورد مطالعه موانع اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و زیرساختی-مدیریتی در سطح 99 درصد معنادار هستند. میزان اهمیت و تاثیر هر یک از ابعاد در زمینه توسعه و گسترش ICT از نظر 30 کارشناس مرتبط، با کمک آزمون فریدمن نشان داد که به ترتیب اولویت توجه به بعد اقتصادی، زیرساختی- مدیریتی و بعد اجتماعی- فرهنگی باید مد نظر قرار گیرد. به عقیده افراد پاسخگو نیز در زمینه استفاده از ICT در دهستان شیرین دره با استفاده از آزمون فریدمن به ترتیب اولویت موانع اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و زیرساختی- مدیریتی وجود دارد. درآمد کم، بیکاری و کمبود فرصت های شغلی، عدم مشارکت روستاییان در برنامه ها و طرح های توسعه، ضعف امکانات آموزشی به خصوص در مورد زنان، عدم زیرساخت های مخابراتی مناسب، عدم آگاهی و مهارت پایین روستاییان در استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات، سیاستگذاری ها و سرمایه گذاری های ضعیف دولتی، از مهم ترین موانع استفاده از فناوری اطلاعات و ارت
- Abstract
- Abstract Information and communication technology (ICT) in rural areas as outlined in the new millennium of technology development can be investigated later.The advent of this technology as an opportunity that can overcome the negative consequences of the recent approaches to technology transfer capabilities in the face of many obstacles to the establishment of rural development. Accordingly, this study aimed to identify barriers and challenges of ICT development in rural shirindare village in the Quchan town conducted in accordance with the assumptions of economic barriers, social-cultural and infrastructure-management is carried out.Therefore, using internal and external sources of ideas and perspectives related to the first issue has been addressed.Then, using descriptive and analytical and field operations, both through library and field data (questionnaire) was collected.Statistical population of 3832 rural households and single households of people over 15 years, the district is using the Cochran formula was reduced to a simple random sample of 288 people.For this purpose a questionnaire completed with the help of statistical software spss 19 analysis was performed and the results of testing hypotheses using T-test, single sample showed that the use of ICT in rural development area of economic barriers, social-cultural and infrastructure-management are significant at the 99 percent level.Importance and impact of each of the dimensions of 30 experts in fields related to ICT development, with the Friedman test showed that the priority given to economic, infrastructure-managerial and social-culture should be considered.They also believe in responsible use of ICT in shirindare Village using the Friedman test in order of priority economic barriers, social-cultural and infrastructure-management there. Low income, unemployment and lack of employment opportunities, lack of participation in rural development programs and projects, poor educational facilities, esp