عنوان پایان‌نامه

مدل سازی خرد مقیاس آلودگی هوای تهران ( مطالعه موردی : مسیر آزادی - تهرانپارس )



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مدل سازی خرد مقیاس آلودگی هوای تهران ( مطالعه موردی : مسیر آزادی - تهرانپارس )" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53761;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1673
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
    دانشجو
    ژوان امینی
    استاد راهنما
    علی اکبر شمسی پور

    چکیده شهر تهران یکی از شهرهای بزرگ و آلوده جهان به شمار می‌آید، در این ارتباط مناطق مرکزی بواسطه تمرکز انواع منابع انتشار آلاینده‌های ناشی از تمرکز بیشترین هسته‌های جمعیتی و فعالیتی، استقرار انواع کارگاه‌ها، پایانه‌های مسافربری، مراکز خرید، مکان‌های علمی، اداری و همچنین گره¬های ترافیکی و تردد حداکثری انواع وسایل نقلیه از بحرانی¬ترین شرایط آلودگی هوا برخوردارند. محدوده مطالعاتی این تحقیق خیابان مرکزی تهران از میدان آزادی تا سه راه تهران¬پارس به طول تقریبی 19 کیلومتر تعریف شده است. مهمترین منابع انتشار آلاینده-های شهر تهران خودروها هستند که در این مطالعه مورد توجه قرار می¬گیرد. برای مطالعه خرد مقیاس آلودگی هوا برهمکنش فضاهای شهری مانند جهت¬گیری و عرض معابر، الگوی توده¬گذاری¬های ساختمانی، نوع کاربری و تعداد طبقات آنها و الگوی فضای سبز و درختان را با عناصر جوی شامل شدت و جهت بادهای غالب محلی، نوسان¬های دمایی و رطوبتی مورد توجه قرار می¬گیرد. روش¬شناسی مطالعه بر پایه ترکیبی از روش‌های کتابخانه‌ای، نمونه¬برداری پیمایشی، روش‌های آماری و مدل سازی عددی می باشد. بنابر این تحقیق پیش‌رو تلاش می‌کند تا با کمک گرفتن از روش نمونه¬برداری میدانی در محاسبه میزان انتشار آلاینده¬ها، و استفاده از مدل عددی خرداقلیم ENVI-met و همچنین متغیرهای اقلیمی مؤثر، به مدلسازی و شبیه‌سازی الگوی پراکنش آلودگی از منابع انتشار آلودگی در طول خیابان آزادی ـ انقلاب ـ دماوند بپردازد. در جریان پژوهش حاضر با انتخاب سه مقطع میدان آزادی، چهارراه ولیعصر و سه راه تهران پارس نتایج به دست آمده برای مدل سازی میزان آلودگی آلاینده منواکسید کربن در دو نمونه روز سرد و گرم سال نشان‌دهنده تمرکز بیشینه این آلاینده در محدوده های به هم فشرده و متراکم شهری مانند چهارراه ولیعصر و ضلع شرقی میدان آزادی بویژه در ساعت‌های ابتدایی روز و همچنین فصول سرد سال است و کمترین مقادیر در معبرهای باز مانند ضلع غربی میدان آزادی و جنوبی سه راه تهران پارس، فضاهای سبز و مابین ساختمان های دور از کانون انتشارات در ساعات میانی روز و نمونه فصل گرم سال دیده می شوند. همچنین هرچه قدر از کانون انتشارات آلودگی CO به صورت عمودی دور شده بر میزان تمرکز غلظت آلودگی کم می شود. کلمات کلیدی: آلودگی هوا، منواکسید کربن، مدلسازی اقلیمی، Envi-met، محور آزادی
    Abstract
    Abstract Tehran is considered one of the major polluted cities in the world. In this subject, the central district of Tehran (Azadi Sq –Tehranpars path) through concentration of emission of pollutants resulting from focus of most population and activity centers, such as commercial, terminals, shopping centers, educations landuses, administrative, and also the vehicles traffic tie-ups have the most critical condition of air pollution. The case study area in this research is the central streets in Tehran start from Azadi Square to Tehran-Pars. Most important sources of pollutant in Tehran are vehicles that are considered in this study. Today the study of air pollution, the approach combines is perhaps the most accurate study that is made up of the interaction of the elements Man-made environment and the atmosphere. So due to limitations in obtaining information and data processing are paid less than the micro scale. Micro-scale studies show interactions of urban spaces and atmosphere elements in the aggravation or mitigation of pollution. As for air pollution study are considered orientation and width of streets, laying mass model building, user type and number of classes and patterns of green space and trees against the weather elements, including the intensity and direction of local prevailing winds and temperature and humidity fluctuations. These kinds of studies are not possible only with a complete and trusted data and features of powerful tool. Numerical modeling can partly compensate deficiency of these information resources and their tools. Methodological studies are based on a combination of library methods, survey sampling, statistical methods and numerical modeling. Thus the leading research tries to get assistance in field sampling method to calculate the emission rate, And micro-climate numerical model ENVI-met and effective climate variables pay to the modeling and simulation of pollution from diffuse sources of pollution dispersion model along the ea