عنوان پایان‌نامه

تحول اندیشه ی مهدویت محمد بن تومرت در دوره موحدان و حفصیان با تاکید بر تحول اجتماعی و سیاسی



    دانشجو در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحول اندیشه ی مهدویت محمد بن تومرت در دوره موحدان و حفصیان با تاکید بر تحول اجتماعی و سیاسی" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2097ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56816
    تاریخ دفاع
    ۲۴ اسفند ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    احمد بادکوبه هزاوه

    در قرن ششم هجری قمری / دوازدهم میلادی در مغرب اسلامی، محمّد بن تومرت، با ادّعای عصمت و مهدویّت و با ترکیب مذاهب موجود در مغرب، مذهبی نو ساخته و بر دولت مرابطان شوریده آنها را مشرک و در برابر، حامیانش را موحّد نامید. پس از مرگ ابن تومرت، شاگردش عبدالمؤمن بن علی زناتی، با حمایت قبائل مصموده دولتی بر اساس تعالیم او به وجود آورد و این مقام را در فرزندان خویش وراثتی کرد. خلفای موحّدی هر کدام بنا بر شرائطی در حمایت و عدم حمایت از اعتقادات ابن تومرت کوشا بودند، تا اینکه مأمون موحّدی با ابطال اندیشه های ابن تومرت و پیش کشیدن مهدویّت مسیح بن مریم شکافی بزرگ در میان موحّدان ایجاد کرد که در نتیجه آن شیوخ موحّدی که مسئولیّت وزارت و مشاورت را در دربار موحّدی داشتند، در تونس دولت حفصی را روی کار آوردند. برخی از امیران حفصی خویش را خلیفه مسلمین خوانده و با این وجود که اندیشمندان قلمرو اش ابن تومرت را تکریم می کردند، در برهه ای از زمان بی اعتنا به آن حریمی که ابن تومرت میان پیروان و مخالفانش کشیده بود، دولت را بر پایه احترام به تمامی مذاهب موجود در مغرب میانه، اداره کردند.
    Abstract
    In the sixth century AH./ twelfth century AC. In Islamic West (Maghreb) Muhammad bin Tumartclaimed infallibility and Messianic (Mahdi ism), then combined all existing religious thoughts in the Maghreb so build a new religion. He rebelled against Almoravidsand called them pagan and his supporters unitary. After the death of IbnTumart, one of his students, Abdul Mumen bin Ali Zanati, founded a government based on his teachings with the support of Masmuda tribes. Abdul Mumen inherited this position to his descendants.Each of Almohads caliphs in terms, acted in support or lack of support ofIbnTumart teaching. alMamun, Almohad caliph,refuted allIbnTumart teachings and invoked Christ's messianic that created a large gap between caliphs and sheiks. Resulting Resulting the Sheikd who had responsibility to Ministry and Counsellorship in the almohads court, founded Hafsids state in Tunisia. SomHafsidsAmirs called themselves Caliph for all muslims, however thinkers of Hafsids dominion, praising IbnTumart, in point of time abviated from IbnTumart teachings thatthe boundary was drawn between his followers and opponents and administered state based on respect to all sects in the middle west (Maghreb al-awsat). Keywords:Messianism(Mahdi ism), theIslamic west (Maghreb), berbers, IbnTumart, Almohads, Hafsids.