شناسایی عوامل موثر بر کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاه جامع علمی-کاربردی
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 267;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53696
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- ابراهیم علی آبادی
- استاد راهنما
- سیدمصطفی رضوی
- چکیده
- تعیین این که چه عواملی به عنوان پیش¬نیاز بر کارآفرینی دانشگاهی تأثیرگذار است سبب شده تا متغیرهای مورد تحقیق متفاوت در نظر گرفته شوند. مدل¬های ارائه شده توسط محققین علاوه بر متغیرهای داخلی متغیرهای خارجی را نیز مدنظر قرار داده است. از این¬رو پژوهشگر در این تحقیق درصدد شناسایی عوامل برون سازمانی موثر بر کارآفرینی در دانشگاه جامع علمی-کاربردی می¬باشد. این تحقیق بصورت آمیخته، در بخش کمی به¬صورت توصیفی – پیمایشی ، از نظر هدف کاربردی و در بخش کیفی به¬صورت مصاحبه با خبرگان و از نظر زمان مقطعی است. هم¬چنین ابزار گردآوری داده¬های تحقیق پیمایش است. از این-رو در ابتدا سوالات و فرضیه¬هایی برای پاسخ به آن¬ها تدوین شد. سپس بر اساس مصاحبه با خبرگان دانشگاهی مدل مفهومی برای عوامل موثر بر کارآفرینی دانشگاهی طراحی شد. برای سنجش تاثیر عوامل برون سازمانی بر کارآفرینی دانشگاهی نیز یک پرسش¬نامه طراحی شد این پرسش¬نامه را مدیران و معاونین و مدرسین مراکز تابعه دانشگاه جامع علمی کاربردی در سطح شهر تهران پاسخ داده¬اند. به دلیل محدود بودن جامعه آماری (150 مرکز در شهر تهران)، پرسش¬نامه در بین کل جامعه آماری توزیع شد و با استفاده از روش¬های تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر، شاخص¬ها و رابطه¬ها بررسی شدند و تاثیر عوامل برون سازمانی (شرایط صنعت، عوامل انگیزشی، نگرش¬های فرهنگی- اجتماعی، زیرساخت¬های ترویج و توسعه کارآفرینی، تحقیقات کارآفرینانه، خط¬مشی دولت، سیاست¬ها و راهبردهای کارآفرینانه و شرایط اقتصادی) بر کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاه جامع علمی - کاربردی مورد تائید قرار گرفته است. واژه¬های کلیدی: کارآفرینی سازمانی، عوامل برون سازمانی(محیطی)، کارآفرینی دانشگاهی، دانشگاه جامع علمی کاربردی
- Abstract
- Determining which factors influence the academic entrepreneurship is a prerequisite to the different research variables. Models developed by researchers have considered internal variables as well as external ones. Thus, Authors in this study sought to identify the external factors affecting entrepreneurship in University of Applied Science and Technology (UAST). This mixed form of research, is descriptive in quantitative section and includes interviews with experts in functional and qualitative section which has a cross sectional time. Also, the data gathering tool in this research is survey method. So at first, questionnaire and hypothesis to response them were prepared. Then, based on interviews with academic experts, the conceptual model was designed for the factors affecting the academic entrepreneurship. To measure the impact of external factors on academic entrepreneurship, a questionnaire is designed and chancellors and lecturers of Tehran branches of University of Applied Science and Technology (UAST) respond it . Due to the limited population (150 branches in Tehran), the questionnaire is distributed among the whole population and indexes and relationships are examined using confirmatory Factor Analysis and Path Analysis and the influence of external factors (industry conditions, motivational factors, socio-cultural attitudes, infrastructure of entrepreneurship promotion and development, entrepreneurial research, government policy, entrepreneurial strategies and policies and economic conditions) on academic entrepreneurship at University of Applied Science and Technology (UAST) is approved. Keywords: organizational entrepreneurship, external (environmental) factors, academic entrepreneurship, the University of Applied Science and Technology (UAST)