ارزیابی فرصتهای کارآفرینانه در گردشگری دفاع مقدس (مورد مطالعه: بخش رفاهی پشتیبانی استان خوزستان)
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 276;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53815
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- مجید لطفی حقیقت
- چکیده
- کارآفرینی به عنوان یک پدیده نوین در اقتصاد، نقش موثری را در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها دارد. وضعیت اقتصادی و ترکیب جمعیتی کشور بیش از پیش ما را نیازمند یافتن زمینههای پیشرو در صحنه اقتصادی میکند و در این راستا ضرورت شناسایی و ارزیابی فرصتها و داشتن مدل، الگوها و راهکارهای مناسب جهت استفاده بهینه از امکانات و منابع موجود با بهرهگیری از نیروهای فعال و کارآفرین بیشتر میشود. در تحقیق حاضر با رویکرد شناسایی فرصتهای کارآفرینانه، به مطالعه و ارزیابی فرصتهای کارآفرینی در حوزه خدمات رفاهی پشتیبانی گردشگری دفاع مقدس با محوریت بخشهای اسکان و تغذیه در استان خوزستان پرداخته شده است. در این راستا تلاش شده به منظور درک مناسب از مولفههای تحقیق به مطالعه مفاهیم کارآفرینی، فرصت و تشخیص آن، انواع گردشگری، مبانی نظری گردشگری جنگی و گردشگری جنگی استان خوزستان بطور ویژه پرداخته شود. بنابراین با بهره گیری از روش پژوهش آمیخته مشتمل بر دو رویکرد کیفی " تحقیق موردی " و رویکرد کمی " روش توصیفی- تحلیلی "، به شناسایی فرصتهای نهفته در این حوزه، با الهام از مدل مفهومی ماریسون اقدام گردید. دادههای به دست آمده از مصاحبههای انجام شده با خبرگان این صنعت، کدگذاری و طبقهبندی شده و بر مبنای آن پرسشنامهای محقق ساخته مبنای جمعآوری اطلاعات از جامعه آماری قرار گرفته است. بر اساس یافتههای تحقیق نسبت به تدوین آمار توصیفی- جمعیتشناختی، تحلیل کیفی کدگذاری باز و تحلیلهای کمی "آزمون T تک نمونهای" ، "آزمون فریدمن" و "آزمون کولموگروف- اسمیرنوف" با استفاده از نرم افزار SPSS اقدام گردید. نتایج حاصله به شناسایی 21 فرصت در حوزههای اسکان، تغذیه و پذیرایی و امور زیربنایی برگرفته از یافتههای تحقیق منجر شده و با ارزیابی به عمل آمده 10 فرصت دارای اولویت تفکیک و معرفی شده است. مطالعه و بررسی تحقیقات پیشین نشان میدهد که پیش از این بر روی محورهای موضوع این تحقیق، پژوهشی انجام نشده است. بنابراین میتوان گفت این پژوهش از نظر عمق موضوع و گستره قلمرو، اولین پژوهش در خصوص بررسی کیفیت و نوع خدمات اسکان، تغذیه و پذیرایی گردشگری جنگی ایران است. همچنین به لحاظ مدیریت واحد و یکسانی روش اجرای تورهای گردشگری جنگی در همه مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس، فرصتهای شناسایی شده در این تحقیق قابل تعمیم به سایر استانهای مقصد این نوع گردشگری شامل ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی میباشد. واژههای کلیدی : کارآفرینی، فرصت، گردشگری، گردشگری جنگ، خدمات رفاهی پشتیبانی، اسکان، تغذیه، پذیرایی، استانخوزستان.
- Abstract
- As a rather recent phenomenon in the field of economy, entrepreneurship plays a significant role in the economic advancement of countries. The economic climate and demographic specification of Iran emphasize the need for new economic frontiers. That is why it is necessary to search for and evaluate opportunities, adopt models and identify strategies to appropriately tap the resources and manipulate the work force as well as entrepreneurs. The present paper intends to identify entrepreneurial prospects and study and assess them in the field of back up war tourist amenities; such sections of the tourism which focus on Hoteling and Catering in the southern province of Khuzestan. This paper, therefore aims to look into and adopt the suitable parameters to study the concept of entrepreneurship, identifying it, different fields of tourism, the theoretical bases of war tourism; more specifically war tourism in Khuzestan province. This paper, hence, takes advantage of a mixed research methodology including two qualitative approaches “individual investigation” and quantitative approach “descriptive-analytical methodology”. It also attempts to recognize the untapped prospects in this field while being inspired by the Morison conceptual model. Through interviews with experts in the field the data was accumulated, coded and classified. Then questionnaires where devised accordingly to gathered data of the statistical body. The findings of the research were used to work out descriptive-demographic statistics, to qualitatively analyze the open coding. The quantitative analysis of the “T Test“, “Friedman Test” and the “Kolmogorov-Smirnov test” was conducted by the help of the SPSS software. The findings led to the identification of twenty-one prospects in the fields of accommodation, catering, hoteling, and infrastructures. Then based on later evaluation ten of these prospects were chosen and presented. Study and research have indicated that there are no previous papers investigating the highlights of the present paper. It could be inferred that in terms of depth and range of study, this paper is the first of its kind focusing on the quality and kind of accommodation, catering and hotel facilities of war tourism in Iran. In addition, based on unit management and uniformity of conducting war tours in all the former operational zones during the eight-year Iran-Iraq war the prospects identified in this paper are applicable to other provinces which are the popular destinations of war tourism in Iran including Ilam, Kermanshah, Kordestan, and western Azarbaijan. Keywords: Entrepreneurship, Prospects, Tourism, War Tourism, Amenities, Accommodation, Catering, Hoteling, Khuzestan province.